Skrivet av Rebecca Lennels on 2020-07-01 12:39

SEO-expertens bästa tips för att lyckas med sökordsoptimering

Många ryggar tillbaka när det pratas om teknisk sökordsoptimering. Det kan kännas svårt och ofta lite abstrakt. Men det finns enkla steg du kan ta i Abicart för att Google bättre ska förstå din sida och förenkla för dig att förstå dina kunder. Här kommer 3 tekniska tips som du själv kan använda för att förbättra din ranking och öka din organiska trafik!

1. Strukturerad data i Abicart

Du kanske inte känner igen begreppet "strukturerad data", men du har definitivt sett resultatet av det i sökresultatet. Det är nämligen detta som gör att du exempelvis kan se pris, betyg och lagerstatus på en produkt direkt på Googles söksida. Strukturerad data är en typ av skriptkod. Ett sätt för Google att förstå viktiga delar på en sida, och att implementera det kan på vissa plattformer vara ganska tekniskt och komplicerat. Oroa dig inte. Abicart har gjort det enkelt för dig. De har nämligen byggt denna funktionen i själva systemet. Du använder alltså redan strukturerad data på din webshop hos Abicart utan att kanske veta om det! Men just eftersom många inte vet om det så utnyttjar man det inte fullt ut trots att det är väldigt enkelt att göra.

Hur du kan utnyttja strukturerad data för dina produkter
Det enda du behöver göra för att skapa bra strukturerad data på dina produkter är att fylla i så mycket information du kan för varje produkt. Fält som namn, pris och lagerstatus har de flesta redan ifyllda, men många lämnar tex fälten GTIN och SKU tomma. De kan hjälpa Google att identifiera exakt vilken produkt det är du säljer. SKU är tillverkarens artikelnummer, och är extra viktigt om du säljer produkter från ett större märke. GTIN är den nummersekvens som exempelvis återfinns i streckkoden, dvs EAN kod eller för böcker ISBN kod. Har din produkt en streckkod så fyll i den här!

Hur du kan utnyttja strukturerad data för ditt företag
Strukturerad data kan innehålla mer än bara produktinformation, som exempelvis grundläggande information om din organisation. Även här har Abicart gjort det extra smidigt för dig genom att bygga in det i systemet. Allt du behöver göra är att fylla i fälten under Inställningar - Butiksinformation - Företagsinformation. Kanske har du redan fyllt i dessa fält, men annars: Gör det!

2. SSL certifikat - varför är det viktigt?

Kanske känner du inte igen begreppet SSL certifikat, även om du stöter på fenomenet på daglig basis. Ett SSL certifikat är en typ av kryptering som gör informationen på din hemsida säker. Detta är något som både Google och besökare ofta lägger mycket stor vikt vid för att avgöra om det är en seriös webshop eller inte. Alla sidor som har en kryptering får en extra bokstav i urlen: httpS istället för http. Fungerar krypteringen korrekt så syns även ett litet hänglås eller texten Säker i adressfältet.

Har du inget aktivt SSL certifikat i din webshop? Då är vår starka rekommendation att skaffa det! Är du kund hos Abicart så ingår SSL i alla deras paket från start! 

3. Använd underrubriker (H2)

När Google ska avgöra vad en sida handlar om är en av de första delarna som algoritmen tittar på rubrikerna. Vilket inte är så konstigt, det gör ju vi människor också. I din webshop får produkterna och kategorierna automatiskt en huvudrubrik (i kod kallas den H1). Men det finns även fler nivåer av rubriker, och genom att använda underrubriker i exempelvis produktbeskrivningar så hjälper du både besökare och Google att snabbare få en bättre överblick av din produkt. Inne på varje produkt eller kategori hos Abicart finns det under produktegenskaper fält för texter. I fältet Beskrivning hittar du den text som kommer vara på din produktsida och här kan du med fördel ha en längre text med underrubriker i nivån H2. Du skapar enkelt en rubrik med den lilla koden “<H2>” innan rubriktexten och sedan “</H2>” efter rubriktexten.H2-rubriktextObservera att du INTE bör lägga till rubriker med koden H1 i beskrivningen, det kan bli förvirrande för Google, jämför med om du har en bok med två titlar. Böcker har en boktitel (jmf H1) och sedan flera kapiteltitlar (jmf H2), samma tänk gäller på din hemsida. Tänk också på att ha med ord i rubrikerna som tydligt beskriver vad det är för produkt.

Följer du ovanstående 3 tips så kommer Google förstå (och gilla!) din sidan och efter hand ge dig mer organisk trafik. 

Stort lycka till och välkommen att kontakta Red Carpet för rådgivning! 


Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Abicart, Tips, SEO