Skrivet av Iselin Walle on 2020-03-13 13:10

Uppdateringar: Instagram företagsprofil

Miljontals stora och små företag använder Instagram, och mer än 200 miljoner användare besöker en företagsprofil varje dag. När följarantalet växer är det fördelaktigt att ha bra verktyg för att kunna kartlägga tillväxten och på bästa möjliga sätt få den att fortsätta öka. Medan Facebook fokuserar på att koppla människor med innehåll från familj och vänner har Instagram blivit det nya hemmet för varumärken, där engagemanget är stort och verkliga affärsmål kan uppnås.

Nyligen lanserade Facebook nya funktioner för företagsprofiler som gör det ännu enklare att administrera samt förstå följarna och deras beteende på Instagram.

Tillväxtstatistik

Denna funktionen ger dig en klar översikt över vilka stories och inlägg som genererar flest följare. Funktionen ger dig också en översikt över förändringar av antal följare per dag eller vecka. För att få tillgång till funktionen går du till din profil, trycker på hamburgermenyn i högra hörnet och sen statistik.

Vem har nämnt dig i sina Stories?

Det är bra att vara medveten om innehåll som nämner ditt varumärke av flera skäl. Du vill naturligtvis veta vad folk säger om dig, och detta kan du själv dela och dra nytta av. Nu har Instagram släppt en ny funktion som visar dig en lista över de konton som har nämnt ditt företag under det senaste dygnet. Du hittar den sammanlagda listan högst upp i fliken “Aktivitet”.

Åldersgräns

Facebook och Instagram har en strikt policy för vem du kan annonsera till, särskilt om du befinner dig i ett “begränsat” fält. Inan har vi bara kunnat begränsa annonskampanjer, men nu kan vi också ställa in åldersgränser för Instagram-konton. Detta kan vara användbart för varumärken som försöker begränsa åtkomsten till sina kanaler på ett rimligt sätt.

Offentliga företagskonton kan nu välja att begränsa vem som kan se deras Instagram-profil baserat på ålder. Du kan ställa in en lägsta åldersgräns och antingen ställa in en global lägsta ålder eller välja landsspecifika åldrar.

instagram_age


För att ställa in “minimiålder”, gå till profilens inställningar och välj sedan "Företag". Klicka på Minimiålder och ställ sedan in alla åldersbegränsningar du vill ha. Du kan ändra dessa när som helst.

Flexibel profilvisning

Tidigare hade Instagram-profiler ett utseende. Profilerna hade en listad företagskategori för att hjälpa användare att veta vilken typ av varumärke de interagerade med, och all kontaktinformation som lades till visades tydligt för enkel åtkomst.

Nu har varumärken möjlighet att dölja både företagskategorier och / eller kontaktinformation från sin företagsprofil. Du bestämmer själv hur din profil ska visas, vilket ger dig mer kontroll över hur användare interagerar med din profil och ditt företag. Funktionen hittar du under "Redigera profil" och sen Profilvisning. 

instagram_profil


Bättre översikt i inkorgen

Nu kan du dela in din inkorg i tre olika flikar: “Förstahandsval”, “Allmänt” och “Förfrågningar”. Detta ger dig möjligheten att sortera meddelanden baserat på deras prioritering och vikt.

Läs mer: