Skrivet av Iselin Walle on 2020-06-01 13:12

Så skriver du produktbeskrivningar som säljer

Att skriva bra produktbeskrivning är en god investering för dig som driver e-handel. Välformulerade och genomtänkta produktbeskrivningar kan både öka försäljningen och dra rätt målgrupp till din webshop. Dessutom kan bra produktbeskrivningar ge din sida bättre placering hos sökmotorerna. Svårt att tacka nej till!

Medan de flesta kunder tar sitt köpbeslut på produktbilderna, hjälper produktbeskrivningen att fylla i luckorna för att avgöra om produkten passar kunden eller inte. Genom att utbilda kunden om de viktigaste fördelarna och erbjuda en lösning på ett frustrerande problem, kan din produktbeskrivning hjälpa till att få mer försäljning, sänka antal returer och bygga kundförtroende. 

Vad är en produktbeskrivning?
En produktbeskrivning är texten som beskriver funktionerna och fördelarna med en produkt. Målet med produktbeskrivningen är att ge kunden tillräckligt med information för att hjälpa dem att vilja köpa produkten. För att skriva en produktbeskrivning som konverterar måste du skriva en text som övertygar kunden att vilja köpa av just din webshop. Vilket problem löser din produkt? Vad får din kund av att använda din produkt? Vad skiljer dina produkter från andra på marknaden? 

Det hela handlar egentligen om att skriva positiva, informerande och enkla produkttexter som framställer produkterna på ett attraktivt och säljande sätt. Texten kan antingen vara informativ, eller mer personlig för att skapa en känsla för produkten. Hur du väljer att skriva avgörs av din bransch, typ av produkt och målgruppen för produkten. 

Hur du väljer att skriva dina texter spelar även roll för din webshops helhet. Vilken upplevelse och känsla vill du förmedla? Ska den till exempel upplevas som seriös eller ska den vara mer personlig? Detta är bra att bestämma tidigt, så att alla dina produkttexter blir sammanhängande.

Skriv produktbeskrivningar som säljer

1. Lär känna din målgrupp
"Alla" är inte din bästa kund. Ett misstag är att försöka skriva produktbeskrivningar för alla kunder i ett försök att öka antal köp. Olika människor har olika anledningar för att köpa en produkt, därför kan du inte använda samma sätt på alla. Innan du börjar skriva blir ditt första jobb att veta vem din målgrupp är. Vilka svårigheter / problem har dom och hur kommer din produkt att hjälpa målgruppen att övervinna dessa svårigheter?

Börja med att göra en analys och ställ dig själv frågorna:

  • Vem skulle kunna dra mest nytta av den här produkten?
  • Vilka problem kommer den här produkten att lösa?
  • Varför ska de köpa av mig istället för en konkurrent?
  • Vilka ord eller fraser använder de när dem prata om produkten?

Använd dessa frågor för att utveckla en målgrupp och se för dig målgruppen när du börjar jobba med dina produktbeskrivningar.

2. Skriv din egen beskrivning
Undvik att använda tillverkarens produktbeskrivningar. Genom att skriva din egen text undviker du att bli straffad av Google för duplicerad innehåll och du förbättrar dina chanser att skriva en produktbeskrivning som konverterar din målgrupp.

3. Strukturera texter effektivt
Det är inte många som läser långa texter online, kunder skannar och skummar. Därför det är oerhört viktigt att strukturera din produktbeskrivning på ett sätt som gör att den lätt kan tas in av din målgrupp. Här är några punkter som kan hjälpa dig på vägen:

  • Använd underrubriker i beskrivningen
  • Använd 2-3 meningar per stycke
  • Använd numrering eller punkter
  • Dela längre meningar i kortare
  • Redigera och ta bort det du inte behöver

4. Berätta en historia
Använd din produktbeskrivning för att berätta en historia. Det kan vara en historia om varför din kund behöver den här produkten för att lösa sina problem, eller om produktens fördelar. 

5. Tänk på SEO
Google är en viktig del i utformandet av dina beskrivningar. Om du SEO-anpassar dina texter ökar chansen att rätt trafik drivs till din webshop.

En sak som är viktig för Google är längden på texterna. Google vill att varje produkttext ska vara ca 300 ord lång. Detta kan i många fall vara omöjligt, då företag har svårt att lägga ner den tid som krävs för att skriva bra, unika texter till varje produkt. Försök att inte skriva färre ord än 100. Färre ord än så gör det svårt för Google att förstå och tolka textens innehåll rätt.

6. Svara på allt och skapa en mall
Tänk på att din produktbeskrivning ska ge svar på alla frågor som kunden kan tänkas ha. Storlekstabell, färger, mått och leveransvillkor är extra viktigt att vara tydlig med. Kom alltid ihåg att det tar tid att skriva unika och genomtänkta produktbeskrivningar. Skapa en mall och en instruktion till dig själv som du alltid kan använda när du ska skriva dina texter. 

Exempel:

  • Produktnamn och varumärke i första meningen
  • Punktlista
  • Fördelar
  • Egenskaper och mått med separata mellanrubriker

abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: Guider, Abicart, Tips