Skrivet av Iselin Walle on 2020-10-27 10:24

Så gör du dig redo för Black Friday med Abicart

Årets största shoppingdag Black Friday står runt hörnet vilket är en enorm möjligt för e-handlare att öka sin försäljning och trenden går dessutom uppåt. Detta året förväntas Black Friday att sticka ut i jämförelse med det vi har sett tidigare år. Med rekommendationer om att stanna hemma är det viktigare än någonsin att ha en stark närvaro online.

I år infaller Black Friday den 27 november. För dig som e-handlare kan detta vara årets viktigaste dag; du har en chans att visa upp dina produkter, tömma lagret på utgående produkter och bygga varumärket stärkare. Därför är det viktigt att börja planera i god tid. 

Hos Abicart har vi många unika funktioner du kan dra nytta av för att underlätta stressen och planeringen inför Black Friday. Med allt som ska planeras inför den stora dagen, kan det vara svårt att hålla koll på dom viktigaste funktionerna, men oroa dig inte - vi kommer att guida dig genom det hela. Här är våra bästa tips på dom viktigaste funktionerna du kan använda för att få så mycket som möjligt ut av Black Friday 2020.

Starta webshop

1. Hjälp dina kunder att hitta rätt med smart filtrering
Vad hjälper det om du har världens bästa erbjudande och produkter i din webshop om dina besökare inte hittar rätt? Inför Black Friday blir filtreringen ännu viktigare då dina kunder surfar runt efter det bästa erbjudandet. Med en smart filtering kan kunderna snabbt hitta precis det som de söker efter i din webshop under Black Friday. När det gäller användarupplevelse och sökmotoroptimering kan en välorganiserad filtrering göra en stor skillnad. För dig med ett stort antal produkter kan ett filtreringssystem ta användarupplevelsen till nästa nivå, driva försäljning och förbättra din SEO.

Kom ihåg att dom filter du väljer att använda måste vara specifika och relevanta. Baserat på vilken typ av produkter du erbjuder måste du implementera och underhålla filtren som uppfyller användarens sökfrågor. Färg, storlek, pris, märke och andra kategori specifika filter bara för att nämna några. Lägg till filtrering i din webshop

2. Sälj mer i din webshop med en nedräknare
Skapa en snygg nedräknare i din webshop för att locka besökare och återkommande kunder. Det kan antingen vara en nedräknare inför Black Friday, eller för att presentera tidsbegränsade erbjudanden under Black Friday. Genom att presentera ett tidsbegränsat erbjudande kan du som e-handlare locka fram en känsla av “urgency”, FoMo (Fear of missing out). Inför ett köp, är känslan av att potentiellt missa köpet, psykologisk mer beteendedrivande än behovet av att faktiskt äga produkten. 

Hos Abicart kan du enkelt lägga till en nedräknare och ställa in start och slutdatum för din valde händelse. Funktionen hittar du under Utseende > Teman > Innehåll > Startsida > + Lägg till block > Händelsenedräkning

3. Vad gör dig och din webshop unik? Berätta med Unique selling points på startsidan
Varför ska kunden välja din webshop framför konkurrenterna under Black Friday? Använd dig av USP:ar, Unique Selling Points, för att berätta varför och förmedla dem på din startsida! Tycker du det känns svårt att komma på unika USP:ar? Här finns fyra sätt som du kan konkurrera på med dina USP:ar:

Bättre. Det du säljer håller högre kvalitet än vad som är vanligt
Snabbare. Du har mycket snabbare leveranser än dina konkurrenter
Annorlunda. Det du säljer är unikt och skiljer sig från mängden
Billigare. Dina priser skiljer sig från resten av marknaden

Att ha bra och unika USP:ar i din webshop kan hjälpa dina kunder att ta rätt köpbeslut. Analysera din bransch och fundera över vad den saknar. Lyckas du hitta det unika med just din webshop har du ett rejält försprång gentemot dina konkurrenter under Black Friday och andra försäljningsperioder. 

När du har kommit fram till dina USP:ar kan du förmedla dem på din startsida. Hos Abicart har du tillgång till denna komponenten i alla våra uppdaterade teman. Du kan välja en ikon och sedan skriva en text. Komponenten stödjer även HTML där du själv kan skriva in en egen text. Blocken anpassar sig efter hur många USP:ar du har och centrerar sig automatisk. 

Du kan lägga till komponenten under Utseende > Teman > Redigera > Startsida > +Lägg till nytt block > Unique Selling Points

4. Skapa unika rabattkoder
Att kunna erbjuda en rabattkod kan vara en kraftfull marknadsföringsstrategi för din webshop, och speciellt under stora försäljningsdagar som Black Friday. Rabattkoder är koder du kan lämna ut till dina kunder för att ge dem ett extra bra erbjudande.

Du kan skapa rabattkoder för enskilda produkter och kunder eller skapa tillfälliga kampanjerbjudanden för produkter i din webshop. Du kan också ange ett datum då koden är giltig, hur många gånger en kod kan användas och hur mycket en kund måste handla för innan rabatten kan användas.

Här är några olika typer av rabatter att välja mellan för att skapa en unik rabattkod hos oss på Abicart:

  • Billigaste produkten gratis
  • Fri frakt-rabatt
  • Köp X betala för Y-rabatt
  • Procentuell rabatt

Vill du skapa en unik rabattkod? Läs i vår manual hur du gör

När din rabattkod är aktiverad är det dags att dela den med dina kunder. Detta är ett perfekt tillfälle för dig att skicka ut ett nyhetsbrev, dela en snygg bild med dina följare i sociala medier eller skapa en hel kampanj med flera olika rabattkoder.

5. Höj konverteringen med en live-chat
Med ett högre antal besökare under Black Friday kan det vara smart att ha en bra kundtjänst redo att svara på frågor. Ofta kan en integrerad live-chatt i din webshop vara både smidigare, snabbare och mer tillgänglig för dina kunder än telefon och mejl. Att få svar på sin fråga i beslutningsögonblicket eller under köpprocessen kan i många fall vara avgörande för om köpet genomförs eller inte. 

Var ute i god tid och testa vilken chatt funktion som passar dig och din webshop bäst. Att lägga in själva chatten görs oftast i form av ett script eller ID som du själv lägger in, vilket gör det relativt enkelt att testa. När du testar kan du också se hur chatten visas på mobilen. Här är det viktigt att chatten inte täcker för mycket av skärmen i exempelvis kassan. Lägg till en live-chatt i din webshop

6. Förbered prisändringar i lugn och ro med funktionen prislistor
Som e-handlare eller butiksägare har du säkert kampanjerna klara och priser satta inför den stora säljdagen. Men hur ska du lägga in priserna på ett lönsamt och effektivt sätt?

Med funktionen prislistor kan du förbereda alla prisändringar i lugn och ro inför Black Friday. Sedan kan du enkelt växla till den prislistan som ska gälla när det blir aktuellt. Har du redan aktiverat prislistor i din Abicart webshop har du också tillgång till “Black Friday-funktionen”. Aktivera funktionen under Rabatter > Schemaläggning. Läs mer om schemalagda prislistor fungerar i Abicart

7. Gör dina kunder tryggare och öka försäljningen med omdömen
Att lägga till produktrecensioner i din webshop är ett utmärkt sätt att öka interaktionen med dina kunder. Recensionerna kan också hjälpa dig att förbättra din webshops konvertering och öka försäljningen genom att dina kunder skriver produktrecensioner som förmedlar en känsla av förtroende till nya potentiella kunder. Produktrecensioner innehåller en mängd fantastisk information som inte finns någon annanstans. Det är personliga och värdefulla insikter som du får direkt från köparen. Detta hjälper till att bygga förtroende och beskriver vad som skiljer dina produkter från andra konkurrenter.

Varför är det viktigt att samla in omdömen?

  • Att proaktivt samla in omdömen hjälper dig att säkerställa att ditt företag återspeglas korrekt
  • Utan en strategi för att hantera omdömen, riskerar du att bli förbisedd
  • Att besvara omdömen kan hjälpa dig att behålla kunder och minska framtida kundbortfall

Hos Abicart kan du låta dina kunder recensera produkter direkt på produktsidan. Du har möjligheten att välja mellan dessa leverantörer för dina produktrecensioner: Trustpilot och Yotpo. Recensionerna tillhandahålls av den valda leverantören. Hos Trustpilot eller Yotpo kan du även välja mellan olika utseenden och mallar, som kan justeras efter egna önskemål. Kom igång med produktrecensioner hos Abicart

8. Fokusera på relaterade produkter för bästsäljare
När bästsäljande produkter försvinner under Black Friday kan det vara smart att se över relaterade produkter. Att visa alternativa produkter ger dig en extra fördel om en bästsäljande produkt tar slut under rean. Om en produkt är slut i lager kan du enkelt leda besökaren vidare till de alternativ du har föreslagit. Det kan då vara lämpligt att relatera alternativa produkter som också är prissänkta under Black Friday. Då kan du alltid vara förberedd med att erbjuda ett alternativ som ersätter reavaror som är slut i lager. Aktivera relaterade produkter i din webshop

Starta webshop


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Guider, Tips