Skrivet av Iselin Walle on 2020-08-04 10:53

Så här skriver du en bättre Instagram bio

Instagram blir en allt större och viktigare kanal för många företag och inte minst e-handlare. Konkurrensen om följarna ökar och du måste ständigt se till att din Instagramprofil är fullt utrustad för att konvertera besökare till följare. Din Instagramprofil är ditt visitkort, portfölj och hemsida. Här har du bara några sekunder att lämna ett bra första intryck. Så hur går du till väga?Här kommer 8 smarta tips som kan hjälpa dig att optimera din Instagramprofil och konvertera besökare till följare.

1. Förklara vad ditt företag erbjuder på 150 tecken
Instagram ger dig max 150 tecken att skriva i din bio. Här ska du visa upp ditt företag från sin bästa sida och förklara vad som gör dig unik. Visa upp vad som är unikt med just ditt företag och få dina besökare att bli intresserade av att följa dig. Med en finjusterad profil kan du rikta in dig på din idealkund och nå din målgrupp.

2. Ditt namn
Visste du att namnet i din bio är helt separerad från ditt användarnamn? Det betyder att du kan anpassa namnet i din Instagramprofil utan att ändra användarnamnet. Om du redan har ditt företagsnamn som användarnamn kan det vara bra att inkludera en variation av namnet eller sökord som du tycker är viktiga. Ditt namn och användarnamn är nämligen de enda i din profil som är sökbara på Instagram. Så passa på att inkludera sökord som din ideala kund skulle leta efter. Det kan exempelvis vara din nisch eller den produkt/tjänst du säljer.

3. Vem är du?
Beskriv vem du är och var tydlig med att ange vad du säljer eller erbjuder. Här har du chansen att visa upp vem du är och vad som gör dig bra. Kanske är du bäst på handgjorda krukor, nämn då det!

4. Lägg till klickbara länkar eller hashtags relaterade till ditt konto
Innan mars 2018 kunde din Instagramprofil endast innehålla en klickbar länk. Nu blir även alla användarnamn och hashtags också klickbara länkar. Varje gång du inkluderar en “#” eller “@” i din bio blir den klickbar. Detta är ett sätt att leda besökaren till en hashtag eller en annan profil relaterad till ditt konto. Att använda hashtags i din bio är ett bra sätt att dela ditt företags hashtags och bjuda in andra att använda den.

Passa på att använda hashtags som är relaterade till ditt företag, då varje länk ger besökaren en möjlighet att klicka sig vidare från din profil.

5. Branding är viktigt
Se till att få med företagets grafiska profil och branding i din bio. Ett tips är att följa en färgpalett eller företagets grafiska profil för igenkänning av ditt varumärke. Ha kul med emojis men se till att de passar med företagets varumärke. Emojis kan också användas för att skapa en punktlista i din bio. Du kan exempelvis använda flaggor för att markera vart du skickar till om du har en webshop.

6. Glöm inte Call to action (CTA)
En call-to-action-knapp eller en uppmaning är något som många glömmer att ha med i sin bio. Det är ett enkelt uttalande i slutet av din bio som berättar hur dina följare eller besökare kan lära sig mer om ditt företag. Det kan exempelvis vara “handla här”, “Läs mer på bloggen” eller ”registrera dig här”.

7. Profilbild
Om du har ett företag kan du exempelvis använda din logotyp (eller en förkortat version av den) som din profilbild. Detta kan hjälpa till med långsiktig varumärkesigenkänning och hjälper besökare att snabbt introduceras för din logotyp och varumärke. Kom ihåg att profilbilden syns inte bara i profilen utan även i flödet. 

Varumärken som Airbnb, H&M, Spotify och Klarna har alla valt att använda sin logotyp som profilbild:instagram-bio-profilbild

8. Spara dina bästa händelser som höjdpunkter i din profil
Du har väl gått miste om Instagrams 15 sekunder långa videofunktion - Instagram Stories? En av de största och mest spännande tilläggen i profilen på Instagram är Höjdpunkter eller Highlights. Här kan du spara dina allra bästa Instagram-stories och visa upp ditt företag. Detta är det perfekta sättet att dela det bästa av ditt varumärke med nya besökare. Höjdpunkterna kommer att visas under din Instagramprofil och spelas upp som en samlad story, nästan som en filmtrailer där du introducerar ditt företag. Har du många olika händelser kan det vara smart att anpassa dem efter kategorier. Du kan exempelvis ha olika händelser för dina produkter, information om företaget, vanliga frågor och vad som händer bakom kulisserna.


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: Guider, Tips, marknadsföring