Skrivet av Iselin Walle on 2020-04-29 10:35

Samarbeta med andra e-handlare för att öka din försäljning

För dig som driver e-handel finns det både utmaningar och möjligheter du stöter på i vardagen. Ibland behöver du någon att bolla ideér med eller hitta ny inspiration från andra e-handlare. Vi har samlat tre enkla tips som du kan börja med redan nu för att styrka din webshop, men också för att hitta inspiration och nya vägar till att sälja mer.

Vår partner Payson har också några idéer på hur du tillsammans med andra e-handlare kan öka försäljningen på nätet. Du kan läsa deras 3 tips här!

1. Visa att du bryr dig och ge besökare en ny chans
Som e-handlare vill du givetvis ta tillvara på alla dina kunder. Varje nya kund som besöker din webshop är ju en potentiell köpare. Det finns tillfällen där kunden fyller sin varukorg med produkter, men lämnar utan att genomföra köpet. Det kan bero på att kunden inte hade tid just då eller blev distraherad av annat. Alla dessa kunder har ett stort potential och det är upp till dig att ge dom en ny chans. Ta reda på vilka kunder som lämnat sin varukorg och skicka ett personlig meddelande där du berättar om produkterna kunden glömde. Du kan också passa på att skicka med en rabattkod eller tipsa om liknande produkter. Har du en webshop hos Abicart? Du enkelt aktivera funktionen “Övergiven varukorg” och få en översikt över vem som lämnat sin varukorg.
Läs mer i vår guide.

2. Börja nätverka med andra egenföretagare och e-handlare för fler kunder och kontakter
Att driva eget företag kan ibland kännas ensamt och utmanande. Så behöver det inte vara. Det finns många egenföretagare och e-handlare som mer än gärna delar med sig av sin kunskap. Våga ta hjälp av andra och inte var rädd för att ställa frågor. Du kan exempelvis leta upp olika Facebookgrupper där du kan ställa frågor eller dela med dig av dina erfarenheter. Att dela idéer, problem och lösningar, ha diskussioner, debatter och brainstorming kan hjälpa dig som e-handlare att få nya insikter och kunskap. Börja bygga upp ett bra, stöttande nätverk som du alltid kan använda som bollplank när du behöver det.

3. Gör något kreativt tillsammans
Ibland kan det svårt att komma på nya ideér själv. Varför inte göra något kreativt tillsammans med andra e-handlare och ta del av varandras kundkrets? Använd dig av ditt nätverk eller sociala medier och fråga om någon i samma situation som dig vill samarbeta.

Tips! Ett enkelt sätt att skapa värde för kunden och ge kännedom om er verksamhet kan vara att dela en gemensam rabattkod som gäller för alla e-handlare som är med i erbjudandet. Genom att samarbeta har ni möjligheten att nå en större målgrupp med potentiella kunder, samtidigt som ni gör något kreativt tillsammans. Vill du veta hur du skapar en rabattkod? Läs vårt blogginlägg här

Bonus!
Är det dags för lite ny input och inspiration? När du har lite extra tid finns det massor av bra resurser du kan dra nytta av för att stärka dig själv som e-handlare. Vi har samlat ett antal länkar, som vi hoppas du ska få nytta av:


abicart - orange-3

Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Abicart, Tips