Skrivet av Iselin Walle on 2020-04-27 15:06

Är du E-handlare och funderar på det där med logistik?

Vi har intervjuat Mathias på Vision of Home som berättar om hur valet av logistiktjänst har underlättat orderhanteringen och gjort alla leveranser snabbare och smidigare.

Vision of Home Möbler startades hösten 2008 med fysisk möbelbutik i Kristianstad i nordöstra Skåne. Redan från början ville vi ha ett tydligt hållbarhetstänk med försäljning av möbler och inredning med kvalitet och god design. Det ska vara produkter som står sig och håller en längre tid, och det är något som visat sig blivit allt viktigare med tiden för konsumenterna. Nu 12 år senare representerar Vision of Home många av de mest framstående varumärkena inom Skandinavisk möbelform såväl som europeisk design och interiör för hemmets alla rum.

Hur länge har ni drivit e-handel?
Vi startade e-handel med Abicart (tidigare Textalk Webshop) år 2013.

visionofhome-2

Vilka problem eller utmaningar var det ni ville lösa för er e-handel när ni valde att jobba med en logistiktjänst?
I takt med att utvecklingen av butiken och kundtillströmningen ökade behövde vi ett nytt och effektivare sätt att arbeta med logistiken. Vi behövde få iväg fler leveranser på kortare tid, helt enkelt.

Varför valde ni Unifaun som logistiktjänst?
Vi jobbade redan med Unifaun sedan tidigare, men då fick vi klippa och klistra kundadresser och information mellan våra olika system. Det var ganska ofta det kunde bli mänskliga fel när man gör så. I den nya integrerade lösningen med Unifaun underlättades vår logistik enormt, och det har besparat oss mycket arbetstid. Nu kan vi få iväg leveranserna samma dag mycket snabbare och smidigare.

Vad är fördelarna med en koppling mellan Abicart och Unifaun?
Hur förenklar det ert dagliga arbete?
Alla nödvändiga uppgifter för frakthandlingen skickas över elektroniskt och sedan väljer vi det mest lämpliga fraktalternativet med våra avtalade fraktpartners. Med etikettskrivaren blir sedan resultatet snyggt, printas snabbt och klistras på proffsigt. Alltså inget mer klipp och klistra med kunduppgifter, hopp mellan olika system eller klippa ut fraktsedlar från A4-papper och tejpa på paket. Vi har även kopplat på en tjänst där kunden får ett mail eller sms om att deras leverans är på väg och kan följa sändningen direkt. Det har besparat oss många samtal och sökande om just den saken.

visionofhome-3

Vad skulle ni ge för råd till andra e-handlare som letar efter en logistiktjänst?
Vi började i liten skala 2013 och fick förstås hålla i varenda krona i en konkurrensutsatt bransch där marginalerna är små. För vår del innebar det ett copy/paste-moment när vi skapade frakthandlingarna. Och ju mer vi sålde, desto mer av vår tid tog det här momentet. Såhär i efterhand hade det varit mycket bättre att ta till ett effektivare hjälpmedel direkt. Mitt råd är att använda sig av tjänster på det som man gör mycket och ofta av, såsom frakthandlingar när man driver webshop. Då blir besparingen som bäst, både i arbetstid men även kundnöjdheten ökar när leveranserna är effektiva och spårbara direkt genom mail eller i Unifauns app. Läs mer om Unifaun här

Är du också intresserad av en integration mellan Abicart och Unifaun?

Besök Unifauns hemsida


abicart - orange-3
Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Tips, Kundcase