Skrivet av Iselin Walle on 2020-09-09 10:35

Svenskarnas nya hemestervanor har fått e-handeln att explodera

Semester brukar innebära en dipp i e-handeln, men i år har det varit annorlunda. Under juli månad noterades en e-handelstillväxt med 45 procent. Det visar den senaste E-barometern som ges ut av Postnord i samarbete med HUI Research AB och intresseorganisationen Svensk Digital Handel. Detta var högre än tidigare förväntat. Även hos oss på Abicart har vi märkt en kraftig ökning av ivriga människor som uttrycker intresse för att starta e-handel. Så om du har funderat på att starta en webshop eller bara är intresserad av e-handelsmarknaden har vi sammanfattat några höjdpunkter från rapporten!

Undersökningen genomfördes i början av augusti, med 1337 svar från ivriga konsumenter som e-handlat under de senaste 30 dagarna. 

Rekordhög tillväxt när svenskarna stannar hemma
E-handeln ökade som tidigare nämnt med 45% under juli 2020, jämfört med juli 2019. Efter en svagare tillväxt i juni (23%) så är nu tillväxten uppe i den högsta nivån hittills för en enskild månad under 2020. Undersökningen visar att 77 % av svenskarna e-handlade under juli, 80 % av kvinnorna och 73 % av männen. Postnord påpekar att den kraftiga ökningen kan bero på att en stor del av befolkningen har tillbringat större delen av semestern hemma i Sverige, snarare än utomlands.

-  Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på PostNord.

Dagligvaror slog alla rekord
Svenska konsumenter e-handlade dagligvaror för tre gånger så mycket (+200%) under juli jämfört med förra året. Att just dagligvaror står för en så kraftig ökning bedöms hänga samman med att många valt att beställa matvaror hem även under sommaren. Exempelvis till sommarboenden. 

Vi e-handlar i snitt 18 gånger per år
I undersökningen rapporterades också att konsumenter köper fysiska varor på nätet i genomsnitt 18 gånger per år. 41% av konsumenterna handlar på nätet 1-2 gånger i månaden. 12% av svenskarna handlar på nätet mer än en gång i veckan.

Genomsnittligt antal e-handlade varor stabilt
Antalet e-handlade varor per konsument har ökat under de senaste månederna. Antalet var under juli 2,8 varor i snitt per konsument. Andelen av konsumenterna som e-handlat fyra eller fler varor, under de senaste 30 dagarna, låg på 25 % i juli. Detta kan jämföras med 19 % av konsumenterna i juli 2019.

Har du funderat på det här med e-handel och om det kan vara något för dig?  En sak som är säker är att e-handeln växer så det knakar i Sverige. Om du funderar på att ta klivet in i e-handeln har du kommit helt rätt! Vi på Abicart vill göra det så enkelt och billigt som möjligt för dig att starta och driva din e-handel, med en likaså snabb tillgång till en global marknadsplats. Med Abicart kan du starta din webshop och sälja redan från dag 1, helt kostnadsfritt under 30 dagar. Plattformen ger dig alla funktioner du behöver för att komma igång och anpassas efter dina behov. Vi är ett gäng av e-handelsentusiaster som ger våra kunder en grym kundresa.

Pssst! Vill du läsa mer om E-barometern? Läs mer här!

Starta webshop


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar. 

Läs mer:

Rubriker: Insider, E-handel, Tips