Skrivet av Nicco Almanakis on 2020-05-27 10:10

Dynamiska annonser - automatisk annonsering med precision

Den finaste formen av återmarknadsföring för e-handlare på Facebook är Dynamisk produktannonsering (DPA). Precis som namnet avslöjar så bygger det på produktannonser som skapas dynamiskt utifrån en produktfeed. Med DPA har du möjlighet att visa en specifik produkt/er för dina besökare som tidigare kollat på just den produkten i din webshop. Detta sker med hjälp av retargeting. Dynamiska Produktannonser eller DPA kräver dock lite förberedelser för att du ska kunna komma igång. I detta inlägget kommer jag prata mer om Dynamiska Produktannonser, hur du kommer igång till hur du optimerar den på bästa sätt.

Skapa och installera en Facebook-pixel
En stor fördel med DPA är att du fångar tidigare besökare.Till att börja med så behöver du installera Facebooks spårningspixel i din webshop. Abicart har gjort detta enkelt och förberett så att du enbart behöver fylla i ditt Pixel-ID som du får från Facebook. När en åtgärd utförs i din webshop (till exempel när någon lägger till en vara i sin kundvagn) aktiveras Facebook-pixeln och loggar detta som en händelse. 

Det finns tre olika händelser som vi måste lägga till för att kunna spåra vilken produkt en besökare kollat på, vilken produkt de lagt i varukorgen samt vilken produkt de valt att köpa.  Exempelvis behövs en händelse (event) som heter “Pageview” som ska synas på alla undersidor, därefter "Visa innehåll" (Viewcontent) som tar in all information kring varje produkt som sedan gör det möjligt att para ihop med en produktkatalog. Ett av de viktigare eventen att ha implementerat korrekt är "Lägg till i kundvagn" (AddToCart). Här gör vi det möjligt att kunna läsa av vad som lagts i varukorgen. När vi vet detta kan vi skapa anpassade annonser mot kunder som är mycket nära en konvertering. En annons-copy vi är vana att se kan vara något i stil med: “Välkommen tillbaka, ta gärna vid där du slutade sist och ta en extra titt på *produkt*”. Det finns även de som ställer in filter om personen har lagt en produkt i varukorgen men ej avslutat sitt köp inom ett visst antal dagar. Då kan man erbjuda kunden en rabattkod eller liknande för att minimera risken att tappa en kund som är nära konvertering.

Skapa ett produktflöde (Facebook-katalog)
En annan viktigt del att ha koll på är sitt produktflöde som ska in i Facebooks kataloghanterare. Ett anpassat produktflöde för DPA får du av Abicart. En viktig del är att se till att någon av parametrarna GTIN (global trade item nr) eller MPN/SKU (Tillverkarens varunummer) finns ifyllda i sina produkter, då detta är ett krav. Utan någon av dessa kommer det nämligen inte att fungera. Så är man i starten att sätta upp sin DPA och har tusentals produkter men aldrig haft rutin på att fylla i dessa fält, så går det enkelt att lösa med Abicarts import-/exportfunktion.

Optimering av Dynamiska Produktannonser
Många som sätter upp en DPA tänker nog att kampanjen kan lämnas för sig självt nu, då den sköter sig dynamiskt mot den trafik som passerar pixeln på siten. Så är dock inte fallet. En DPA-kampanj ska skötas precis som all annan marknadsföring - med en tydlig strategi!

När kampanjerna har rullat ett tag och vi har fått in tillförlitlig data ska det optimeras, segmenteras, exkluderas och anpassas. Vi sätter även upp A/B-tester med annonstexter eller grafiska element som en del av strategin. De grafiska elementen plockar vi från den grafiska profilen och lägger in i produktkarusellen. Det kan vara loggan i sin helhet nere i högra hörnet, ett färgat hörn eller något annat som korrelerar snyggt med webshoppen och produkterna. Det är även vanligt att kommunicera priset tydligt över bild med varumärkets konverteringsfärg, särskilt på annonserna där vi riktar oss mot de som lagt i kundkorgen men ej handlat.

När en DPA gått live så brukar vi vänta ca 2-4 veckor innan vi påbörjar optimeringen. Detta för att det är den tiden vi behöver för att få in tillräckligt med tillförlitlig data. En liten hjälp på traven hur man ska gå tillväga följer här:

Bygg en genomtänkt annonsstruktur

Kampanj – Här anger du vilken produktkatalog som du vill koppla till kampanjen

Ad-set – Här anger du vilket produkt set du vill annonsera med, vilken budget samt målgrupps kombinationer.

Annons – Här skapar du dina annonser, använd gärna dynamiska parametrar för t.ex. namnet på produkten och priset. Glöm inte bort att ange konverteringspixel samt lämplig CTA.

Exempelvis brukar vi bygga flertalet olika adsets med sin dedikerade budget, så vi kan optimera kontrollerat längre fram. Ha ett adset för Mobil med händelsen "Pageview", ett för Mobil med händelsen "AddToCart", och likadant för dator. Totalt 4 st adsets med 4 olika anpassade annonser. Se även till att bygga en liknande struktur om du önskar utöka din DPA till Instagram. Inte lägg Facebook & Instagram under samma budget! Kanalerna har olika beteenden och syften, och du vill ha full koll på dina kampanjer, och därför ska dom ses som separata kanaler med enskilda budgetar.

Sätt upp en strategi kring optimeringen och schemalägg att arbeta ungefär varannan vecka med kampanjerna. Mitt flöde brukar se ut enligt följande ordning: Segmentering av kön därefter segmentering av ålder. Därefter A/B-test av copy eller grafiska element samt testa olika CTA (Call-to-action).

Optimering av budget och målgrupp
När man har gjort ovanstående fortsätter man med sin budgetoptimering, delar upp åldrarna i mindre segment och dedikerar budget efter prestation, samt exkluderar segment som man enbart ser är kostsamma och ej leder till försäljning. Dessa kan man dock med fördel bearbeta med andra vanliga retargetingannonser med anpassat material mot just den åldersgruppen som eventuellt visat intresse med hög CTR, men ännu ej handlat. Man får inte glömma att om man har en bred målgrupp kan annonserna behöva anpassas utefter användarna. En annons mot åldersgruppen 18-24 år behöver inte se likadan ut som en annons som riktas mot de som är mellan 45-54 år.

En DPA (produktannons) går alltid att förbättra och om man har arbetat med den enligt ovan så kommer man se resultat. Inom kort kommer även konverteringskonstaden gå ner och budgeten kommer att bli mer och mer effektiv. Namnge därför allt i annonsstrukturen på ett tydligt sätt så du enkelt i översikten får en tydlig överblick. Glöm inte att leva efter mottot: “Om det inte finns ett pågående A/B-test så gör du fel”, då kommer du långt med din DPA. 

Slutligen; våga testa, och kom ihåg att algoritmerna förändras hela tiden, så det som fungerade för 2 månader sedan, behöver inte fungera idag. Får du slut på idéer så kan du med stor fördel sätta upp ett A/B-test där du provar att byta optimering för leverans, exempelvis gå från mål: Konvertering till Länkklick eller Exponering. 

Nedan har vi samlat ett par länkar som kan vara till hjälp när du ska börja med Dynamiska Produktannonser på Facebook:
Skapa en dynamisk annons
Metodtips för händelser i dynamiska annonser och parametrar för Facebook-pixel

Stort lycka till och välkommen att kontakta Red Carpet för rådgivning! 


Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Tips, marknadsforing