Skrivet av Iselin Walle on 2020-03-17 12:38

Förbättra din e-handel i Google Analytics

Äger du en webshop? Har du ännu inte aktiverat Enhanced Ecommerce spårning i Google Analytics? Det måste du kolla upp direkt! Oavsett vilken storlek eller inriktning du har så borde Enhanced Ecommerce användas av alla företag som bedriver e-handel.

Vad är Enhanced Ecommerce?

Enhanced Ecommerce för Google Analytics skickar detaljerad data för att hjälpa dig som e-handlare att analysera mönster och förbättra konvertering och hjälpa dina att kunder få en så bra upplevelse som möjligt.

Vad kan du se med Enhanced Ecommerce?

Med Enhanced Ecommerce kan du se hur dina kunder beter sig innan de köper dina produkter. Med ett vanligt konto i Google Analytics får du endast data om transaktioner efter att de inträffar, och du får ingen information om vad kunderna gör innan de genomför ett köp, eller varför de lämnar webbshoppen. Här är en lista över den specifika informationen du kan få fram med Enhanced Ecommerce:

När, var och hur dina kunder började eller slutade sin köpresa

Varför är det användbart? Om du vet var de flesta kunder faller i köpprocessen kan du göra antaganden om varför användare inte genomför sitt köp. Till exempel kan användare avbryta processen innan de kommer till kassan, eftersom du inte har synliga konfidensindikatorer i din webshop. Det kan innebära att vissa användare som inte känner dig väl väljer att avbryta sitt köp eftersom de inte litar på dig.

Hur dina kunder engagerar sig med dina produkter

Du kan se hur många som ser en produkt i en produktlista, tittar på produktdetaljer, lägger den i varukorgen och så småningom väljer att köpa den. På så sätt kan du identifiera produkter som visas mycket men säljs lite för att göra förbättringar av dessa produkter i nästa omgång.

Få detaljerade rapporter som genomsnittligt ordervärde, genomsnittligt antal produkter i en transaktion och var i köpprocessen användaren föll av.

Med all denna information kan du till exempel identifiera produkter med oanvänd potential och områden i köpprocessen där användaren faller ifrån.

Att installera Enhanced Ecommerce är bara början - nu måste du analysera!

Se till att använda funktionen fullt ut. Analysera siffrorna själv regelbundet eller få någon att göra det åt dig. Genom att ställa dig rätt frågor kan du få svar på mycket av det du undrar om i din webshop. Den insikten kan ofta göra det lättare att ta rätt beslut och för dig att prioritera var du behöver lägga din tid, energi och pengar.

Här är några exempel på vilka frågor du kan hitta i Enhanced Ecommerce rapporter:

  • Vilka är dina mest populära produkter?
  • Var faller de flesta användare av i köpprocessen?
  • Vilka produkter läggs ofta till i varukorgen, men blir sällan köpt?

Kom igång med Enhanced Ecommerce i din webshop
Google: Lägg till Analytics i din butik

Läs mer: