Johanna | 2021-05-01 |

Digitalt skyltfönster

Har du eller ditt företag diskuterat att börja med e-handel, men inte riktigt känt att ni hinner eller orkar med? Blir det för komplicerat att hålla koll på en ny plattform med allt vad det innebär? Kanske kan ett digitalt skyltfönster ändå vara något för er! Här går vi igenom vad det är och varför det kan vara ett bra alternativ.

Att ta klivet ut på nätet och bredda sin verksamhet från att enbart ha en eller flera fysiska butiker är ingen lätt sak. Det innebär en del utmaningar och det kräver både tid och engagemang. Ska du eller ditt företag lyckas riktigt bra behöver ni lägga ganska stor kraft på er e-handel, ni måste hålla produktsaldot uppdaterat, ni måste se till så att frakten fungerar som den ska och så vidare. Kanske har ni helt enkelt inte den här tiden? Det är inget konstigt med det, samtidigt är det ju synd att gå miste om alla de möjligheter som en synlighet online innebär, eller hur?

Visa upp vad du har – men sälj offline

Det är här som det digitala skyltfönstret kommer in i bilden, men vad är det för något?
En datorskärm visar upp ett skyltfönster till en butik som säljer väskor.

Ja, på sätt och vis är det som en e-handel, med skillnaden att du inte säljer något direkt på webben. I stället kan du visa upp ert sortiment på ett snyggt och välsorterat sätt så att den som funderat på att besöka er fysiska butik vet vad som finns och inte. Det här kan också locka flertalet nya kunder som är på jakt efter en viss produkt, som från början inte hade en aning om att just du sålde en sådan. Med ett digitalt skyltfönster lägger du helt enkelt ut de produkterna som finns i din butik, men du slipper att hantera frakt, lagersaldo och allt sådant som kan ta extra tid. Det fungerar ungefär som en klassisk produktkatalog, fast en mer modern sådan.

Vi leker med tanken att ditt företag heter ”Stinas Trädgårdsredskap AB” (STAB). Ni säljer, precis som namnet avslöjar, redskap för trädgården. Vi leker också med tanken att Hakim ska köpa en ny gräsklippare och att han har hört av sin kompis att STAB finns – dock var kompisen osäker på om du säljer gräsklippare eller inte. Troligtvis har STAB ett bra ingångsvärde hos Hakim eftersom hans kompis berättade om er och därför googlar han er. Låt säga att ni har en webbsida där man kan hitta era öppettider, kontaktuppgifter och att ni säljer ”alla sorters redskap för trädgården” men inte så mycket mer än så. Hakim hittar er webb men får inte svar på sin fråga, kort sagt vet han fortfarande inte om ni säljer gräsklippare eller ej. I stället hittar han er konkurrent och köper gräsklipparen där i stället.

Exemplet ovan är så klart nästan lite övertydligt, men det ringar ändå in vad ett digitalt skyltfönster skulle kunna göra för din verksamhet.
En kvinna sitter i ett köp och fokuserar på sin laptop.r

Fördelar över en vanlig webbplats

Låt oss bryta ner fördelarna med ett digitalt skyltfönster i tre punkter där vi fokuserar lite extra på varför det är bättre än att bara ha en vanlig webbplats.

Snyggt och prydligt. Även om du har en helt okej webb där du lagt upp lite bilder på vad du säljer ger det inte alls samma proffsiga intryck som om du haft produkterna snyggt sorterade efter kategori, med tydliga produktnamn och bilder. Vem hade du själv helst köpt en vara av? Butiken med en informationssnål webb eller butiken med ett välordnat digitalt skyltfönster?

Sökbarhet på Google. Utöver exemplet med Hakim finns det ju en mängd andra kunder därute som också är på jakt efter en gräsklippare. Många av dem har kanske inte ens har tänkt på att du eventuellt säljer gräsklippare och ännu fler kanske inte ens känner till dig över huvud taget. Det de gör är dock troligtvis att söka på Google efter gräsklippare. Har du gjort din läxa rätt med ett digitalt skyltfönster är sannolikheten bra mycket större att du hamnar högre upp bland sökresultaten än om du bara har en webb med några få bilder. Genom att ha en riktigt e-handel (även om du inte säljer via webben) kan din gräsklippare till och med synas bland resultaten på Google Shopping. Om du inte känner till Google Shopping har du säkert stött på det någon gång när du sökt efter en specifik produkt utan att du tänkt på det. Antingen ser du på startsidan för ditt sökresultat en rad med produkter, vad de kostar och var du kan köpa dem, eller så har du klickat på ”Shopping” i raden där du kan välja ”Allt”, ”Bilder”, ”Kartor” och så vidare. Det här är Google Shopping och sedan 2020 har Google även börjat släppa fram organiska resultat här och inte bara betalda annonser.

Företagsförsäljning (B2B). Är du B2B-försäljare är ett digitalt skyltfönster verkligen att rekommendera, både för potentiella och befintliga kunder. Utöver att du enklare når ut till nya kunder kan du förenkla för dina befintliga och på så vis kanske sälja mer eller åtminstone spara på din dyrbara tid. Är det enkelt att se vad som finns, vad det kostar och hur varan benämns blir det väldigt mycket lättare för kunden att meddela sin beställning till dig. Detta innebär färre frågor, färre missförstånd och mer tid över till annat.

 

Digitalt skyltfönster via Abicart

Är du eller ditt företag nyfikna på att prova ett digitalt skyltfönster kan vi på Abicart hjälpa er. Vi ser till så att ni får den designen ni vill ha, att ni får de verktygen ni behöver och att ni kommer igång utan problem. Första månaden hos oss är dessutom helt gratis, skulle ni inte vara nöjda är det bara att avbryta samarbetet.
Läs mer:


Rubriker: Tips, marknadsföring, Kom igång med e-handel