Ida | 2021-03-03 |

E-handel tillsammans med handlare i din stad

Det är ingen hemlighet att det i takt med digitaliseringens framfart blivit allt svårare att träffa nya kunder för fysiska butiker, inte minst på mindre orter. Lösningen? En digital marknadsplats, så klart! Abicarts egen expert Raoul Hess berättar mer om hur det fungerar.

Pandemitider och önskemål från företag som ville nå ut online födde idén om Din Marknadsplats. Många företag vill antingen komma igång med någon form av e-handel eller webbshop, alternativt få en större synlighet på webben för att kunna nå ut bättre. Ofta kanske de inte har möjligheten att löpa linan ut på egen hand, eller så känns det helt enkelt bara väldigt läskigt att ta klivet. Det är då som Din Marknadsplats kommer in i bilden, här kan näringslivet gå samman och bilda en gemensam plattform som gynnar alla inblandade.

Vad är en digital marknadsplats?

Raoul Hess, produktägare på Abicart.

Precis som butiker ibland kan och köpa en annonssida i lokaltidningen för att göra en gemensam satsning där var och en får visa upp sina aktuella erbjudanden inför helgens skyltsöndag, fungerar den digitala marknadsplatsen på ungefär samma sätt. Skillnaden är att den är online, att ni kan nå ut till betydligt många fler potentiella kunder och att ni kan sälja era produkter och tjänster direkt på nätet. Du kan tänka att det är som en gemensam webbshop där alla delar på utrymmet, helt enkelt. Som ett sorts mini-Blocket!

”Allt som krävs är en produkt”

Vad behövs då för att komma igång? Ja, först och främst krävs så klart ett engagemang – både från handlare och säljare på orten men även från någon form av samordnande kraft som kan driva på. Det kan vara en näringslivsperson inom kommunen, ett affärsnätverk eller till och med en privat aktör.

För handlaren som vill ingå i marknadsplatsen är egentligen allt som krävs en produkt. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara. Ni kan själva välja om ni vill sälja er produkt direkt från den digitala marknadsplatsen, det vill säga som en e-handlare, eller om ni bara vill använda plattformen som ett skyltfönster för att locka besökare till er fysiska butik.

Hur startar man en marknadsplats? Vi går igenom stegen!

Vi leker med tanken att ni har ett gott samarbete mellan ett antal affärsverksamheter på er ort. Ni kanske till och med har ett par nätverksträffar om året där ni samlas och delar erfarenheter med varandra. Ni är överens om att en digital marknadsplats där ni kan dela på utrymmet för att locka fler kunder hade varit en jättebra lösning. Så, hur gör ni?

  1. Det är väldigt viktigt att ni har en bra samordnare för samarbetet. Här behövs en aktör som har lite koll på e-handel och som har engagemanget till att driva processen. Låt oss för enkelhetens skull kalla samordnaren för Anna i det här fallet.
  2. Anna blir ansvarig för plattformen och då även dess ägare. Hon bestämmer i samråd med handlarna om formerna för hur samarbetet kring marknadsplatsen ska se ut, vilka betalningslösningar som ska finnas, hur ni delar på kostnader, vad det kostar att vara med för butikerna, etcetera. Skulle hon köra fast är vi på Abicart självklart bara ett samtal bort!
  3. Anna samordnar handlarna och säljarna som vill vara med i samarbetet och tillsammans godkänns Annas förslag på upplägg, fördelning av kostnader med mera. Därefter kontaktar Anna oss på Abicart för att sätta upp marknadsplatsen.
  4. Vi hjälper Anna med att komma igång, så kallat ”boarding”. Alla funktioner kommer på plats, utseendet anpassas utifrån de önskemål som finns och alla handlare får sina egna inlogg och profilsidor. Eftersom plattformen är så pass lättanvänd behöver inte handlarna själva ha någon tidigare erfarenhet av e-handel.
    1. Vi leker med tanken att en av handlarna driver en elektronikbutik, vi kallar honom för Hakim. Hakim får ett inlogg till marknadsplatsen där han kan lägga upp sina produkter. Han prissätter varorna, lägger in aktuella kampanjer, fyller i lagersaldo och snyggar till sin profilsida. Pling! Helt plötsligt har en kund köpt en trådlös bluetoothhögtalare, en halvtimme senare hämtar kunden ut högtalaren i Hakims butik – betalningen är redan gjord online!
    2. Maj-Lis å andra sidan säljer inte elektronik, hon driver en frisörsalong. Hon har precis som Hakim och alla de andra ett inlogg till sin profilsida, där hon lagt upp vilka tjänster som erbjuds i salongen. Precis som Hakim just sålt en högtalare har Maj-Lis fått en bokning till nästa dag, vilket klipp!
  5. När ni är igång med er marknadsplats är det väldigt viktigt att tänka på att marknadsföra den. Kontakta lokalpressen, engagera er i sociala medier och sätt upp skyltar i butikerna som är med. Med rätt digital marknadsföring kan ni dessutom nå ännu fler kunder, exempelvis besökare i staden som är på genomresa. Behöver ni hjälp med exempelvis sökmotoroptimering av marknadsplatsen finns vi här för er.

En kvinna betalar med sitt bankkort i en butik som säljer inredningsdetaljer och friluftsartiklar.

Din Marknadsplats förbättras ständigt

Din Marknadsplats är vårt senaste tillskott här på Abicart och lanserades under hösten 2020. I dag har vi ett tiotal marknadsplatser igång och vi jobbar hela tiden med att göra plattformen så lättanvänd och funktionell som möjligt. Vi lyssnar på våra kunder för att möta de behov som finns. Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar!

Hur gör andra?
Först ut att starta en marknadsplats hos oss var Torsby. I skrivande stund har ett dussintal butiker anslutit sig till deras plattform. Kunderna kan enkelt se hela utbudet, sortera på produkt eller butik och handla av butikerna online. Ett jättebra exempel på varför Din Marknadsplats verkligen gör skillnad var nyligen då ett genomresande sällskap ville ha en fika, hittade det lokala konditoriet via marknadsplatsen, beställde och betalade på webben och hämtade ut fikabrödet kort därefter. Hur lätt hade det varit för konditoriet att nå ut till den potentiella kunden utan marknadsplatsen?
Besök gärna Handla i Torsby och ta en titt!


Tre snabba tips för att komma igång med er marknadsplats

Går ni i tankarna på att starta er egen digitala marknadsplats kommer här en lista över de tre viktigaste sakerna att tänka på:

  1. Gör det enkelt, börja smått. Det är bättre att börja i liten skala och sedan växla upp än att börja för stort så att man inte orkar med eller kan hantera hela apparaten!
  2. Ha en driven person/aktör, gärna med förståelse för e-handel, som kan driva på projektet och samordna.
  3. Tuta och kör! Våga ta klivet – och när ni gjort det, sprid ordet om er nya marknadsplats. Marknadsför!
Stort lycka till och kom ihåg att vi på Abicart finns här för er genom hela resan!
Läs mer:


Rubriker: Kom igång med e-handel