Skrivet av Iselin Walle on 2020-09-09 10:19

Öka försäljningen med Google, Facebook och Instagram-shopping

Om du arbetar inom marknad- och sälj har du förmodligen funderat över olika sätt att hitta nya kunder. Men vilken är den bästa kanalen? Om du idag säljer i butik, via telefon, i en webshop eller i en blandning av allt, så har vi några tips! Att sälja och visa upp sina produkter i fler kanaler är ett märkbart växande intresse hos e-handlare. I det här blogginlägget får du en översikt över de 3 vanligaste kanalerna och hur du enkelt kan komma igång med att sälja.

3 fördelar med försäljning i olika kanaler

  • Fler kanaler = ökad försäljning

Att sälja via flera kanaler kan hjälpa dig att nå ut till flera potentiella kunder där dom befinner sig. Exempelvis kan en yngre målgrupp vara mer benägna att handla direkt från Instagram än en webshop. Att sälja via flera kanaler är också en fantastisk möjlighet för dig att visa upp ditt varumärke på flera ställen och öka försäljningen.

  • Lojala och nöjda kunder

Kundens köpresa börjar allt oftare i digitala kanaler. Genom att möta kunden tidigt i deras köpresa ökar möjligheten att bygga en bra relation och få möjlighet att bidra med kunskap och lösningar kring deras problem. Dessutom ökar du möjlighet att bygga förtroende kring ditt varumärke genom att möta dina kunder med konsekventa budskap i alla kanaler. Att sälja via flera kanaler hjälper dig att nå kunderna under hela köpresan. 

  • Unik information om dina kunder

När du väljer att sälja i flera olika kanaler kan du skaffa dig unik information om dina kunder. Exempelvis kan du ta reda på när dina kunder är mest aktiva på Instagram eller när de är som mest mottagliga för information på Facebook. Tar du vara på denna informationen kan du få en bättre förståelse om dina kunders köpbeteende och hur du ska kunna dra nytta av detta i kommande försäljningsstrategier och marknadsföringskampanjer.

Hur säljer jag via flera kanaler?
Nu när vi vet några fördelar med att sälja via flera kanaler, så vill du väl också veta hur du kommer igång? Vi har tagit för oss dom tre vanligaste kanalerna - Google, Facebook och Instagram. Du behöver självklart inte sälja via alla tre kanaler, men det kan ändå vara smart att utvärdera vilka plattformar som passar dig och dina kunder bäst.

Maximera produktens synlighet med Google Shopping
För att sammanfatta det kort så är Google Shopping ett smart sätt för alla som driver en webshop att synas extra med sina produkter. Dina produktbilder, priser och länkar blir tagna direkt från din webshop och blir synligt i sökresultatet hos Google. Produkterna vill synas högst upp i resultatet innan det organiska sökresultatet. Detta ger kunder en stor fördel att snabbt kunna jämföra olika produkter, priser, storlekar och se vilka företag som säljer produkterna.

Precis som med Google Ads betalar du som annonsör endast när någon väljer att klicka på din produktannons.

Fördelar med Google Shopping

  • Du lockar till dig fler potentiella köpare och får en ökad synlighet på Google. Detta eftersom kunder kan fatta snabba köpbeslut med produktinformationen som syns direkt i din produktannons
  • Annonserna visas på sökord/sökfraser, bildsökning och YouTube
  • Google Shopping är generellt billigare än Google Ads, anledningen är att konkurrensen på sökorden i Google Ads är betydligt högre än i Google Shopping.
  • Annonserna visas över alla enheter: dator, surfplatta och mobil
  • Annonserna kan visas samtidigt som vanliga sökannonser (Google Search Ads) vilket betyder mer och större synlighet. Detta i sin tur ger ökad potential för trafik och försäljning

googleshopping-1Så fungerar Google Shopping
För att komma igång med annonseringen behöver du skapa ett konto i Google Merchant Center. Detta länkar du sedan med ditt Google Ads konto. När du har länkat dina konton laddar du upp all produktdata, eller en produktfeed som det kallas. Blir du kund hos Abicart får du tillgång till en produktfeed för ditt sortiment. Smart va! När produktfeeden är på plats är det dags att sätta upp dina kampanjer i Google Ads. Feeden innehåller all relevant information för kampanjer så du använder inte sökord som man gör i sökordsannonsering. 

Vill du bli en Google Shopping expert? Läs mer om hur du kan optimera dina Google Shopping-kampanjer här!

Facebook Shopping - ett nytt sätt att sälja saker
Facebook är en av platserna där människor tillbringar större delen av sin tid. Faktum är att användare spenderar i genomsitt 40 minuter per dag på Facebook! Därför är det dags att dra nytta av Facebook som en försäljningsplattform. Facebook kanske inte ger dig alla funktioner du söker, men det är absolut ett gott komplement till en webshop. I maj 2020 lanserades Facebooks nya funktion Facebook Shops där företag enkelt kan lägga upp produkter och sälja direkt på Facebook. Nu kan du som e-handlare eller blivande e-handlare skapa butiker direkt på Facebook och Instagram, där kunder kan bläddra bland produkter och skicka meddelanden till din butik.

Förenklat innebär Facebook Shops att du som företag kan lägga upp dina produkter och sälja dem direkt på Facebook. Här kan kunden utforska ditt sortimentet och spara sina favoriter. Facebook Shops har börjat rulla ut globalt redan nu, men till att börja med måste butiker utanför USA ha en egen webshop för att hantera köp.

Starta webshop

Facebook-ShopsFoto: Facebook

Funktionen gör det möjligt för företag att inrätta en gemensam webshop på Facebook och Instagram. Du väljer själv de produkter du vill ha från din Facebook-katalog. Sedan anpassar du utseendet och känslan i din butik med en omslagsbild och accentfärger som visar upp ditt varumärke på bästa sätt. Det betyder att alla säljare, oavsett storlek eller budget, kan sälja online och nå potentiella kunder där dom befinner sig. 

Fördelar med Facebook Shopping

  • Du kan lägga till obegränsat antal produkter
  • Kommunicera med kunden direkt via sidan
  • Nå ut till nya kunder i en global kanal för människor som älskar att hitta och visa upp nya produkter

Hur kommer jag igång med Facebook Shops?
Innan du börjar behöver du ett Facebook konto och en företagssida. För att komma igång med Facebook Shops behöver du också ett produktflöde. Som Abicart-kund har du alltid tillgång till Facebook- och Instagram-produktflöde under Externa Kopplingar > Product Feeds. Funktionen ingår i alla våra abonnemang. Nedan har vi samlat ett par länkar som kan vara till hjälp när du ska börja sälja via Facebook eller Instagram:

Om Facebook-kataloger
Lägga till en butik på en Facebook-sida
Lägg till produkter i en butik på en Facebook-sida

Öka försäljningen med Instagram-shopping
En “butik” på Instagram möter dina kunder i samma utrymme där de connectar med sina vänner, nyheter och favoritmärken. Varje dag besöker 300 miljoner användare en företagssida på Instagram efter att ha sett ett inlägg i deras flöde. 80% av användarna följer minst ett företag och 60% har hört talas om ett företag eller en produkt via Instagram. Instagram shopping kan vara med på att utöka din digitala närvaro och skapa nya engagerande möjligheter att marknadsföra dina produkter. Instagram shopping är helt enkelt ett effektivt sätt att nå ut till dina följare på. Genom en produktfeed kopplad direkt till din webshop är det både enkelt och smidigt att ge dina följare köpmöjligheter via Instagram.

Fördelarna med Instagram Shopping

  • Ett enkelt sätt för dina följare att direkt via Instagram köpa dina produkter, utan att behöva skicka dem till en länk i din biografi
  • Kommunicera med dina kunder direkt via ditt Instagram-konto
  • Nå potentiella kunder där som befinner sig över hela världen

instagram-shoppingFoto: Instagram

Hur kommer jag igång med Instagram Shopping?
För att komma igång med Instagram Shopping måste du uppfylla vissa kriterier för att kunna börja sälja. Du behöver en företagsprofil och en koppling till Facebook för att Instagram Shopping ska vara möjligt. När du har detta på plats är det dags att lägga till en produktfeed, en så kallad Facebook-katalog. Mer detaljer och instruktioner i hur du konfigurerar Instagram shopping hittar du på Instagrams egen sida. När du har allt på plats kan du enkelt skapa dina shoppinginlägg och locka nya följare till att köpa dina fantastiska produkter.

Sälj och väx i alla kanaler med Abicart
Hos Abicart gör vi det enkelt för dig att sälja utanför din webshop. Kom igång med Abicart och upptäck hur enkelt det är att sälja på Google, Facebook och Instagram. Redo att starta? Ring +46-31 87 29 24 eller maila med vår kunniga support så hjälper de dig att komma igång.

Starta webshop


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar. 

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Guider, Tips, marknadsföring