Skrivet av Iselin Walle on 2020-03-20 13:25

Öka försäljningen med filtrering i din webshop

Är det möjligt att du antingen saknar produktfilter eller att filtreringen i din nuvarande webshop inte optimeras ordentligt? Utan rätt lösningar riskerar man låg konvertering och utebliven lönsamhet. Med en smart och långvarig lösning kan man få lojala kunder och ökad försäljning. 

En filtreringsfunktion är en viktig del av e-handeln, framförallt om det är en stor webshop med många produkter. När det gäller användarupplevelse och sökmotoroptimering kan en välorganiserad filtrering göra en stor skillnad. För dig med ett stort antal produkter kan ett filtreringssystem ta användarupplevelsen till nästa nivå, driva försäljning och förbättra din SEO.

Vad är filtrering?

Filtrering eller produktfilter används för att underlätta användarens upplevelse och göra produktsökningen mycket mer exakt och enklare.

Varför din webshop behöver filtrering
Filtrering sparar dina kunder från mycket skanning och scrolling. Att tillhandahålla en filtrerad navigering hjälper dina besökare att:

  • Navigera utifrån vad som är viktigt.
  • Gör det möjligt att visualisera sin navigationsväg.
  • Gör det enkelt att "bocka" ur sitt val utan att påverka andra sökningar som man redan har gjort.

Gör det möjlighet för kunden att filtrera

Filter måste vara specifika och relevanta. Baserat på vilken typ av produkter du erbjuder måste du implementera och underhålla filtren som uppfyller användarens sökfrågor. Färg, storlek, pris, märke och andra kategori specifika filter bara för att nämna några.

Vilka produktfilter ska användas?

För varje produktkategori måste du tänka på de filter som kommer att vara användbara för båda kunden och din målgrupp.

Pris
Många kunder har kanske en budget och kommer inte att vara intresserade av produkter som är för dyra - eller i vissa fall för billiga. Ge dem flexibiliteten att filtrera på pris, snarare än att bara tillhandahålla restriktiva priskategorier. 

Erbjudanden
Gör det möjligt för kunder att handla efter erbjudanden så att de enkelt kan se vilka produkter som är berättigade till olika erbjudanden.

Produktspecifikationer
Tänk på produktspecifikationer som är viktiga för dina kunder. Ett exempel på detta är Amazon som ger sina kunder möjligheten att filtrera böcker efter språk, format, författare och ämne, medan leksaker kategoriseras efter åldersintervall, märke och karaktär.

Aktivera flera filter
Låt kunderna använda så många filter som de vill för ultimat flexibilitet. Detta säkerställer att de kan hitta alla möjliga resultat i en sökning och det blir lättare att jämföra olika alternativ.

Filtrering och SEO

Filtrering är också bra utifrån ett SEO perspektiv. Om användare kan navigera i din webshop med ett filter, kommer Google att märka detta och kategorisera därefter. Som ett resultat garanteras bättre synlighet i sökresultaten och nya användare är mer benägna att besöka din webshop. En av de viktigaste fördelarna med att använda filter är att användare enkelt kan hitta sin produktkategori, vare sig det är ett märke eller en typ av produkt som de letar efter. Filtrering är en stor chans för dig att introducera en mängd olika produkter, få en bredare publik och öka försäljningen.

Är du redo?

Genom att implementera filtrering i din webshop ger du besökarna flexibilitet att sammanställa sina egna produktsamlingar och effektivisera deras shoppingupplevelse. Denna bekvämlighet kommer att återspeglas i din konverteringsfrekvens. Börja implementera filter i din webshop för att få fler lojala kunder och en högre konverteringsgrad. Var inte rädd för att experimentera med produktkategorier och se till att hålla ett öga på de senaste trenderna.

Tips för bästa resultat:

  • Tänk på kundbeteende och tillhandahåll filter som är användbara
  • Maximera tidsbesparande fördelar genom att sortera filter intuitivt
  • Märk produkter exakt så att kunderna ser alla relevanta resultat
  • Ge användare möjlighet att använda flera filter

Lägg till filtrering i din webshop!
Läs hur vår kund Standtall.se minskade sina returer med filtrering

Läs mer: