Skrivet av Iselin Walle on 2020-08-28 13:29

Tipsen du som e-handlare behöver för att lyckas!

Äntligen är hösten på ingång och det börjar bli dags att förbereda din webshop inför höstens stora försäljning med allt vad det innebär! Är du fortfarande lite i "semestermode"? Det är lugnt. Vi på Abicart är redo för en spännande e-handelshöst. För att kickstarta säsongen vill vi självklart dela med oss av några heta tips för att komma igång med planeringen!

Är din webshop redo inför höstens REA-dagar?
När shoppinghögtiderna blir allt fler, och även längre, kan det innebära förändrade köpmönster hos konsumenterna. Från att julhandeln egentligen har varit den enda stora köpdagen finns det flera stora shoppingdagar där du som e-handlare behöver förbereda dig ordentligt, bland annat inför Black Friday. Det är faktiskt allt fler som börjar julhandla redan i oktober, så det gäller att vara väl förberedd.

Säljkalender höst 2020

11 november 2020 - Singles Day
Singles Day, som ursprungligen är en kinesisk shoppingdag, är ganska så nyetablerad i Sverige. Här finns det ingen speciellt stor konkurrens mellan e-handlare, vilket leder till att pressen inte är densamma som under exempelvis Black Friday eller julhandeln. Här får du själv avgöra om detta är något du vill satsa på i din e-handel eller om du kickar igång försäljningen under Black Friday.

blackfriday

27 november 2020 - Black Friday
Black Friday är en stor dag för e-handeln som du inte bör missa. Under 2019 handlade svenskarna på nätet för 7,1 miljarder kronor vilket tyder på att Black Friday är en bra shoppingdag i Sverige. Black Friday är början på julhandeln och en möjlighet att fördubbla din försäljning i din webshop. Dom senaste åren har det också blivit populärt även med “Black Week” hela veckan, följt av “Black Weekend”.

cybermonday

30 november 2020 - Cyber Monday
Begreppet Cyber Monday skapades för att övertyga konsumenter att handla online. Cyber Monday är måndagen som infaller tre dagar efter Black Friday. Först och främst riktar denna dagen sig mot e-handlare, men dom senaste åren erbjuder även många fysiska butiker unika erbjudanden. Detta har snabbt blivit en av dom största shoppingdagarna på nätet. En dag du som e-handlare inte vill missa!

julhandeln

1 december 2020 - Julhandeln
Strax efter Black Friday och Cyber Monday är det dags att förbereda din butik för årets nästa köpfest. Varje år ökar försäljningen under julen och vi handlar mer julklappar online än någonsin. Du som jobbar med e-handel har därför ett guldläge att få kunder att välja just din webshop att handla julklapparna i. Ha i åtanke att många handlar julklappar redan i oktober, så sätt igång att förbereda din webshop redan i september.

mellandagsrea

25 december 2020 - Mellandags-REA
När stressen efter julhandeln lagt sig är det dags för nästa shoppinghöjdpunkt: mellandagsrea. Nu är det tillfälle att göra plats på lagret för vårens nyheter. Det här en period då många webbutiker har stort fokus på att sälja mycket och erbjuder extra bra priser och rabatter på alla produkter de inte fick sålt innan jul. Under mellandagsrean är det många som e-handlar så låt inte denna möjligheten gå ifrån dig.

5 steg för hur du får kunderna att handla hos just dig!

Konsumenterna är under Black Friday och de andra shoppingdagarna helt inne på att hitta produkter till lägsta pris. Gratis frakt, snabba leveranser, bra kundservice, enkla returer och rätt betalsätt är också flera faktorer som spelar in i vart kunderna genomför sitt köp. Gör du detta bra, är det är dessa fem punkter som får kunderna att välja dig över konkurrenterna.

1. Trygga och smidiga betalningar
Se till att använda checkout som täcker alla betalsätt. Det är också viktigt att köpet måste gå smidigt när kunden väl lagt sina varor i kassan då tålamod är något som många saknar när det kommer till att shoppa online under stora försäljningsdagar. En snabb checkout utan långa registreringsformulär är A och O för att du ska vinna över konkurrenterna på nätet. 

2. Snabb kundservice

Under de populäre shoppingdagarna är tiden knapp. Har kunderna några frågor är det bra att du redo att besvara dessa snabbt! Du kan exempelvis förbereda en FAQ i din webshop med svar på de allra vanligaste frågorna. Detta minimerar möjligheten att bli överbelastad med frågor och kunden känner sig sedd och hörd.

3. Unika rabatter med effektiv uppföljning

Om du inte kan konkurrera med det lägsta priset finns det kanske andra saker som du kan ge till kunden för att få hen att välja dig. Det finns så mycket mer du som e-handlare kan erbjuda dina köpare utöver det lägsta pris. Kanske en rabattkod till framtida köp? En liten överraskning om varukorgens värde är över en viss summa? Eller kanske den billigaste frakten med fria returer? Hitta det som passar just din verksamhet och som fångar köparens uppmärksamhet. Få kunden att förstå varför de ska handla hos dig! Hur kan du locka kunden att handla i just din webshop?  Vid avslutat köp i din webshop kan det vara bra med en uppföljning. Vad tycker kunderna egentligen? Hur var köpupplevelsen? Nöjda kunder är i slutändan din bästa marknadsföring. Nyhetsbrev eller mejl är en billig och effektfull metod att nå ut till dina kunder. Du kan exempelvis skicka ut ett uppföljningsmejl och fråga kunden hur hen upplevde sitt köp och be kunden ge dig en recension. Kunden känner sig omhändertagen och du får gratis marknadsföring. Win-win!

4. Snabb leverans
Kunderna vill gärna snabbt veta när de kommer att få leveranser från dig, se därför till att visa denna informationen tydligt på startsidan. Leverans är en viktigt aspekt, både för säljare och konsument. I vissa fall kan det också vara avgörande för en kund när en produkt förväntas levereras. Därför kan det vara bra att tydligt informera om detta. Exempelvis i menyn, sidfoten, på produktsidorna eller vid kassan. Likt att använda fler betalsätt, är det viktigt att faktiskt kunna erbjuda flera leveranssätt. Att erbjuda flera olika leveranssätt kan vara en bra idé då vi faktiskt inte vet vart köparen befinner sig eller vart den önskar få produkten levererad. Alla har inte möjlighet att ta sig till utlämningsställen om de är placerade för långt bort. Vissa vill få paketet till dörren medan andra föredrar att hämta ut det hos sitt ombud. Det Svenska konsumenter värdesätter mest är tydlighet när de handlar online. Extra viktigt är det att det tydligt framgår hur varan kommer att levereras och att man får ett tydligt besked när den ska levereras. (E-barometern, Postnord)

5. Marknadsföring

För att nå ut till din målgrupp under höstens alla REA-dagar är det viktigt att planera din marknadsföring. Det finns mängder av sätt att nå ut till din målgrupp, exempelvis via nyhetsbrev sociala medier, retargeting annonser, SEO-anpassade texter etc. Tänk på var befinner sig din målgrupp och hur föredrar de att få information från dig– nyhetsbrev, i din webshop, eller kanske i dina sociala medier? Så marknadsför du din e-handel helt utan budget

Bygga upp spänning
För att skapa en förväntan hos dina kunder kan du en tid innan skicka nyhetsbrev eller göra uppmärksamma dina kunder i sociala medier med vad som kommer att hända i din webshop under REA-dagarna. Du kan exempelvis skapa ett “kommer snart” inlägg eller en nedräkning för varje dag för att att bygga upp en spänning hos din målgrupp.

Var kreativ med dina erbjudanden
När du har planerat dina erbjudanden vill du självklart marknadsföra det till dina kunder. Om du exempelvis erbjuder fri frakt, gör det synligt för kunderna. Erbjuder du gratisprodukter - visa exakt vad de får. Ju mer kreativ och intressant din marknadsföring är desto bättre kommer dina kampanjer att gå. 

Gör något otippat!
Kundernas sociala medier och inkorg kommer att översvämmas med erbjudanden, och du undrar kanske hur man ska synas genom strömmen? Du behöver inte göra något komplicerat, faktum är att det du förmedlar bör vara enkelt och tydligt. Tänk på vad dina kunder gillar och se över vad som har fungerat innan! 

Se över hur förra året gick och gör det ännu bättre i år, både när det kommer till marknadsföring, leveranskvalitet, kundservice och antalet ordrar.


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Abicart, Tips