Skrivet av Sanna Oltegen on 2020-07-01 12:38

Marknadsför träffsäkert med Google Displayannonsering

Visste du att du kan nå upp till 90% av alla världens internetanvändare med hjälp av Googles display nätverk?

Vad är Google Displayannonsering?
Du kan, eller med största sannolikhet har stött på displayannonser när du läst din digitala nyhetstidning, spelat ditt favoritspel eller bara slösurfar. Se exempel på displayannonser nedan;

google-display-ads-exempel

Googles display-nätverk består av miljoner olika webbplatser, som företag kan nyttja för att förmedla sitt budskap via bild-, text-, videoannonser etc för potentiella kunder. Nyckeln när det kommer till att annonsera med hjälp av displayannonser eller bannerannonsering som det också kallas, är att du med träffsäkerhet kan rikta annonserna mot rätt målgrupp och göra detta med ett tydligt och passande budskap.

Branding displayannonser
Displayannonser är ett utmärkt verktyg att bygga upp ert företags varumärkeskännedom och att skapa ett intresse hos era målgrupper. Ett verktyg att bli era kunders självklara val, bland havet av konkurrenter. Du kan rikta dina displayannonser mot utvalda målgrupper (intressegrupper, kön, ålder, enheter etc).

Om du känner dina kunder så pass väl att du redan vet vilka hemsidor som dina kunder brukar besöka, kan du även välja att rikta dina annonser mot dessa hemsidor.

Remarketing displayannonser
Som marknadsförare vet jag att det aldrig finns varmare trafik än befintlig trafik och att köpresan sällan är en rak linje. Därför rekommenderar vi att ni tar vara på den här befintliga trafiken, genom att skapa remarketinglistor, på så sett kan ni rikta specifika erbjudanden mot dessa tidigare besökare av er hemsida.

Tips! 
Oavsett om du arbetar med ny trafik eller befintlig trafik kan du skräddarsy materialet efter mottagaren och det budskap du vill förmedla, vi rekommenderar att displayannonserna håller en röd tråd med er grafiska profil och hur er hemsida ser ut.

Notera att det allra flesta konsumenters köp börjar med ett problem och att dom Googlar för att försöka hitta en lösning. Då Google dominerar sök i Sverige, är det stället att synas på för att få trafik. Därför är det viktigt att ha en SEO (sökmotoroptimerad) webshop och om budgeten räcker till, även arbeta med SEM (Sökmotormarknadsföring), detta för att synas på de sökfraser som potentiella kunder söker på. Exempel; du säljer cyklar i Borås, då vill du förstås synas när potentiella kunder söker på Google "köpa cykel Borås", detta gör du genom att arbeta med din webshop och genom att arbeta med sökannonser.  

Om ni arbetar med sökmotormarknadsföring, rekommenderar vi att ni förutom att ha sökannonser kring era starkaste söktermer, även arbeta med branding sökord.

Tekniska tips

  • Koppla samman din hemsida med Google Analytics. Om du inte redan har gjort detta så står det tydligt hur du gör det under > Administratör > Spårning information och spårningskod, i Analytics.
  • Koppla sen samman Google Ads kontot med ditt Google Analytics konto. Det finns olika sätt att kan göra detta, men jag föredrar att gå via Analytics > Administratör > Google Ads-länkning .
  • Skapa en remarketinglista i Google Analytics för att sedan ladda upp den mot Google Ads,  Analytics  > Administratör > Målgruppdefinitioner > Målgrupper > + Ny målgrupp. När den är sparad laddar ni upp den mot Google Ads. När detta är klart är du redo att skapa en  remarketing display annons. 
  • Skapa displayerna så att dessa ger en tydlig uppfattning av ert varumärke och era erbjudanden. Försök att hålla er till den grafiska profilen som ni har för att bibehålla en röd tråd genom såväl annonsering och webshop. Display annonserna kan vara i väldigt många olika storlekar, här kan ni se det allra vanligaste 

Nedan har vi samlat ett par länkar som kan vara till hjälp när du ska börja med Displayannonsering:
Skapa din första remarketing kampanj i Display-nätverket
Grundhandbok om sökmotoroptimering (SEO)
Google Ads Remarketing Tutorial

Stort lycka till på din marknadsföringsresa!


Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer: