Skrivet av Iselin Walle on 2020-11-26 14:12

Så får du kunden att slå till och handla just hos dig

För många e-handlare är tiden före jul en hektisk period. Det är mycket som ska hinnas med och inte minst julklapparna är något som många upplever som ett stressigt moment. De som handlade sina julklappar på nätet under 2019 gjorde det just av anledningarna för att spara tid och pengar. De senaste månaderna har helt klart haft en effekt på varuhandeln. Med rekommendationer om att stanna hemma har e-handeln blivit ett tryggare alternativ än att handla i fysiska butiker. Exakt hur detta kommer påverka kommande försäljningsdagar är svårt att förutspå, men det är lite som tyder på att e-handeln kommer att minska inom den närmsta framtiden.

E-handelsrapporten från Bring Research visar att det framför allt är tre saker som tydligt särskiljer köpen av julklappar på nätet från andra typer av köp på nätet: 

  • Snabb leverans, retur och byte är viktigt för att få kunden att handla.
  • Fler handlar i nätbutiker som de inte vanligtvis handlar i 
  • Retur- och bytesvillkor, samt leveranser och tidsfrister är viktigare under julen jämfört med andra tider på året

Minska julstressen med snabb leverans och smidiga returer
Under den hektiska julhandeln är det ännu viktigare för kunderna med snabba leveranser och hemleveranser. Tiden före jul känner många av stress för att hinna med allt. Det är därför numera ett måste att kunna erbjuda leveranser och alternativ som kan spara tid och förenkla kundens vardag under julen. Informera kunderna tydligt och tidigt i köpprocessen om dina leveransalternativ så att hen kan vara säker på att paketet hinner fram i tid. Glöm inte retur policyn. Kunderna förväntar sig en utökad tid för returer under julen, och just returvillkor kan vara ett argument som får kunden att genomföra köpet hos just dig.

Starta webshop

Nya kunder behöver mer information än återkommande kunder
Synlighet och tillit är viktigt för att få nya kunder till att besöka och handla i din webshop. Kunderna känner tillit vid oslagbara priser, bra produktinformation, bra betalningslösningar, lättillgänglig information om leverans och retur, omdömen och trygghetscertifiering. Försök att göra kunden så trygg som möjligt genom att servera relevant information genom hela köpprocessen. Under stora försäljningsdagar såsom julhandeln är information om leverans och retur det många söker efter.

Stäng inte nätbutiken för julklappsköp innan du måste
Det finns alltid någon som är sent ute med julhandeln. Se därför till att du som e-handlare har öppet så länge som möjligt. Erbjud flexibla och snabba leveranser och informera om tidsfrister. Genom att erbjuda snabb leverans kan du hålla nätbutiken öppen längre.

Brings bästa tips och råd som kan öka din försäljning under julhandeln:

  • Trygga kunder genomför julklappsköp
  • Utökad och enkel returhantering
  • Möjligheten att byta varor kommer att särskilja dig från andra nätbutiker
  • Stäng inte nätbutiken för julklappsköp innan du måste
  • Rätt leveransalternativ kan öka din försäljning

(Bring Research 2020)
Så vinner du julhandeln på nätet


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Abicart, Tips, Julhandel