Skrivet av Sanna Oltegen on 2020-10-29 13:09

Så använder du Google Search Console i din webshop

Ett värdefullt verktyg som vi använder flitigt är Google Search console. Search console är ett kostnadsfritt verktyg som ger dig information om din webshops placeringar i Googles sökresultat. Med hjälp av verktyget får du en djupare insikt i din organiska söktrafik, vilka söktermer dina kunder söker på och vart dessa sökord placeras på Google. Search console ger dig också nyttig information om hur din webshop mår i form av tekniska statusuppdateringar.

Vi på Red Carpet använder Search console när vi arbetar med såväl hemsidans SEO (search engine optimization) och Google Ads. Informationen som du får tack vare Search console kan hjälpa dig hitta fler passande söktermer att annonsera på, välja mer passande URL till sökannonser och optimera information på hemsidan. Genom att anpassa annonseringen och hemsidan efter vad personer söker på kan öka relevans och kvalitet på annonser, vilket leder till att vi kan effektivisera våra kunders klickbudget. Detta ger utrymme för fler klick inom samma budget.

Starta webshop

Hur aktiverar jag Google Search Console?
Det finns olika sätt att aktivera Google Search console. Steg ett är att skriva in din webbadress under rubriken Webbadressprefix när du är inne i verktyget.

Andra steget är att välja vilket sätt du vill verifiera att du äger webbplatsen. Det allra enklaste är att verifiera att du är ägare genom Google Analytics. Det vill säga att om du står som ägare av ett Analytics konto som är kopplat till din webshop kan du enkelt verifiera dig själv som ägare på det sättet. Glöm inte att du behöver sätta upp Search console kontot med samma epostadress som du har angett på Analytics för att kunna verifiera dig som ägare.

Ett annat sätt att sätta upp ditt Search console är genom en HTML-tagg. Allt du behöver göra är att logga in på din webbplats och lägga in Search console metataggen i din kod. Det finns en tydlig beskrivning vart den skall läggas. Vissa plattformar är enklare än andra vad gäller att lägga in taggar, skulle du behöva assistans kommer er webbleverantör kunna assistera er. 

När Search console kontot är aktiverat kan det ta ett par dagar innan den börjar presentera data, så ha lite is i magen. När datan väl börjar rulla in kan ni koppla samman ert Google Analytics konto och ert Search console konto för att kunna se information för Search console direkt i Analytics egna verktyg om ni vill. Personligen föredrar jag att ha arbeta från Search consoles egna layout.

Nedan har vi samlat ett par länkar som kan vara till hjälp när du ska börja med Google Search Console:
Lägg till Google Search Console i din webshop
Koppla ihop Google Search Console med Google Analytics

Hoppas du kommer uppskatta Google Search console lika mycket som vi gör på Red Carpet! Vid frågor är du välkommen att kontakta oss. 


Redcarpet

Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer:

Rubriker: Guider, Tips, SEO, Gästblogg