Skrivet av Oliver Björkdahl on 2020-07-09 11:13

Nå nya kunder som liknar dina befintliga kunder

Oliver heter jag och jag arbetar på Redcarpet. Vi arbetar med flera typer av annonsering digitalt där jag har min fokus på Grafik och Sociala Medier. 

Idag tänkte jag berätta lite hur vi på Redcarpet arbetar med målgrupper i Facebooks annonsverktyg för att hitta relevant trafik som faktiskt konverterar. 

Att hitta relevanta målgrupper på Facebook är alltid en utmaning. Att inte spendera klickbudget på onödig trafik är svårt. Men i min mening så har Facebooks algoritm blivit såpass bra att om man startar sin kampanj med en bra målgrupp så kommer endast inledningsfasen visa på dyra resultat men efter att indexeringen är färdigställd så kan man se resultaten gå upp. 

Jag kan tycka att Facebook-verktyget ofta saknar de målgrupperna man söker när man siktar in sig på ny trafik som man hittar genom att specificera detta under ”Detaljerad målgrupp” Här försöker man hitta personer som matchar din demografi, intresse-målgrupp eller beteende. Här saknas ofta intresse-målgrupper som man faktiskt söker även om man försöker ta ut svängarna och bredda målgruppen. Ofta kan man dock hitta något som passar men då stöter man ofta på problemet att målgruppen blir för bred alternativt för liten.

Här kommer Lookalikes in. Lookalikes är ett sätt att faktiskt hitta ny relevant trafik som inte är tidigare besökare. Det finns flera sätt att uppnå detta. 

Lookalikes är ett sätt att hitta personer som på något eller flera sätt liknar den målgrupp som du baserar ditt lookalikes-segment på. Denna liknelse baseras på de parametrarna jag nämnde tidigare vilket är demografi, intressen och beteende. 

Det enklaste och i min erfarenhet mest lönsamma är att använda sig av kundlistor när man arbetar med Lookalikes. Kundlistor innehåller ofta namn, e-post och telefonnummer vilket är tre viktiga parametrar för att Facebook ska kunna matcha dessa mot faktiska Facebook-användare. 

Detta innebär att du skapar en målgrupp med ny trafik som liknar dina redan betalande kunder, en kvalificerad gissning på din idealkund helt enkelt. 

Om du inte innehar några kundlistor så kan lookalikes baseras på ytterligare ett gäng källor såsom en retargeting-lista, personer som gillar din sida eller någon av dina tidigare anpassade målgrupper som du sett goda resultat på. 

När detta är gjort så är det också viktigt att man utesluter sina retargeting-målgrupper då vi endast vill nå ny trafik. Detta på grund av att kontot redan bör ha annonsering riktat mot retargeting segmenterat i egna annonsgrupper eller kampanjer 

När målgruppen är uppsatt och påfylld så är det viktigt att man anpassar sitt material utefter tanken att dem som kommer nås av dina annonser aldrig har hört talas om ditt företag eller dess produkter. Så att arbeta med sitt material och copy är mycket viktigt och man bör lägga tid på detta och inte göra det enkelt för sig. 

I sammanfattning så är lookalikes ett fantastiskt sätt att nå nya potentiella kunder. Det är också ett relativt enkelt sätt att skapa en relevant målgrupp utan att behöva leta sig fram i Facebooks ”Detaljerade målgrupper”. Så prova att sätta upp en Lookalikes kampanj med lite nytt material där du är informativ om din produkt och ditt företag och där du pratar direkt till din målgrupp.

Tack för mig, allt gott!

Läs mer:

Rubriker: marknadsföring