Ida | 2021-04-04 |

Vi ger dig tipsen!

Att lyckas som e-handlare mot privatpersoner är inte helt enkelt alla gånger. Att lyckas som e-handlare mot företagskunder kan ibland upplevas som ännu svårare. Men, måste det vara så komplicerat? 

E-handeln för konsumenter, B2C (business to consumer), har fullkomligt exploderat de senaste åren och vi handlar mer på nätet än någonsin tidigare. På företagssidan, B2B (business to business), har det inte gått lika fort – ännu. Men, med vanan av att handla online privat förväntar sig fler och fler företagare att de kan göra samma sak för jobbets räkning. Det här ställer både krav på dig som B2B-handlare samtidigt som det självklart också ger dig stora möjligheter.

Börja lagom

Att lansera en fullskalig e-handel för B2B kan såklart kännas lite övermäktigt, kanske finns varken tid eller resurser till att göra hela jobbet från start. Men, i takt med att närvaron online blir allt viktigare kan det vara klokt att åtminstone börja någonstans – om än småskaligt. Bara för att man har en e-handelswebb behöver inte det betyda att man säljer sina varor eller tjänster genom den, i stället kan den fungera som ett skyltfönster som på ett snyggt och överskådligt sätt visar upp vad ni har att erbjuda. Många webb- och CMS-verktyg är dock inte särskilt lämpade för att visa upp produkter på det viset, oftast blir det mest ett virrvarr av massa bilder och texter utan någon logisk ordning. Dessutom kan det se ännu värre ut om sidan besöks via en mobil enhet. Här kan det verkligen löna sig att använda en riktig e-handelsplattform som är specialiserad för ändamålet. Med Abicart kommer ni snabbt och enkelt igång och ni väljer själv hur mycket ni vill skala upp. Självklart är vår plattform responsiv, det vill säga lika bra fungerande oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta.

b2b-blogg

Segmentera era produkter och tjänster

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att precis allt man säljer inte måste finnas i webshopen. Kanske har ni redan en stor och trogen kundbas för en viss typ av varor, men har svårt att nå ut med en annan? Varför inte nischa er webbshop mot just den produktkategorin och lägga lite extra krut på att nå ut till nya kunder? Det ena behöver ju faktiskt inte utesluta det andra. Eller varför inte börja med att lägga ut de varor ni faktiskt säljer mest av för att prova på hur det fungerar, ta lärdom och kanske skala upp senare?

Olika kunder, olika prislistor?

Kanske har du avtalade priser med en kund som du inte vill att andra ska kunna se? Eller finns det kanske delar av ditt sortiment som inte ska vara synligt för allmänheten utan bara för en viss typ av kunder? Inga problem! Med Abicart kan du ge dina B2B-kunder tillgång till specifika delar av ditt sortiment eller särskilda prisuppgifter genom en kundinloggning. Genom att bygga upp en välfungerande e-handel, där dina avtalskunder själva kan sköta beställningar och alltid få rätt pris, kan du spara både tid och pengar som du kan lägga på marknadsföring, utveckling eller vad du än behöver. Du anpassar själv vad en inloggad kund kan se kontra vad en gäst ser när hen besöker din sida. Varje inloggad kund kan dessutom få sitt eget kundnummer och se historik på tidigare ordrar, de kan även följa upp och spåra sina pågående beställningar.

Sökmotoroptimera mera!

Du har säkert redan koll på att en stor del i dagens marknadsföring handlar om att komma så högt upp som möjligt bland sökresultaten på Google. Begreppet sökmotoroptimering, förkortat SEO (search engine optimization), är kanske något du redan känner till – det handlar kort och gott om att optimera sin webbplats för sökmotorer. Lek med tanken att ditt företag säljer trädgårdsredskap, däribland spadar av olika slag. Lek också med tanken att ni har en webb som berättar om vilka ni är, vilka öppettider ni har och hur man hittar till er fysiska butik. Ni har dock ingen specifik e-handel utan på sin höjd ett antal exempelbilder som visar vilken typ av produkter ni säljer. Om en person då googlar på ordet ”spade” – vem tror du hamnar högst upp på Google? Ni, eller konkurrenten som har en webbshop innehållande flertalet produkter döpta till just ”spade”? Oavsett hur mycket krut ni lagt på att göra en jättebra webb där ert företag lyfts fram på ett snyggt sätt så är risken tyvärr stor att väldigt få, om ens någon, som inte känner till er sedan innan hittar er när hen letar efter en spade. Kort sagt – satsa på en webbshop för att stärka er digitala närvaro! 

Vill du veta mer om hur du sökmotoroptimerar din e-handel? Läs mer här!

Det sista tipset – som ni borde börja medb2b-blogg-square

Innan ni startar er e-handel för B2B bör ni reda ut vilka ni är. Det kan låta som en närmast löjlig uppgift, men det är faktiskt viktigare än vad man kanske kan tro. Det är en sak att ha ett starkt varumärke för sin fysiska butik och för sina befintliga kunder, men är
det rätt varumärke och identitet för er digitala när-varo? Om det är det – se då till att varumärket genom-syrar all er kommunikation online så att man som kund känner igen sig och får rätt känsla. Om det inte är det kanske ni måste ta hjälp för att sätta ert digitala varumärke. Vilka vill ni vara och hur vill ni uppfattas? Vilka värden måste ni trycka på för att nå nya kunder och vinna mark online? Lägg lite extra tid på att göra grundjobbet, helt enkelt. Se det som att ni bygger en grund att stå på. På så vis slipper ni frågetecken längs med vägen och ni har alltid en tydlig ram att luta er mot i nya situationer. Ni kanske inte vet exakt vad ni behöver göra än, men ni vet åtminstone vilka ni vill vara och kan utifrån det anpassa ert arbete för bästa möjliga resultat. Det här kan vara svårt att göra helt på egen hand så ta därför, om möjligt, hjälp externt från någon varumärkeskonsult eller byrå som kan guida er rätt.

Lycka till!

Läs mer: