Skrivet av Iselin Walle on 2020-11-03 11:14

Tipsen du som e-handlare behöver för att lyckas med Black Friday

Årets höjdpunkt är snart här och i vanlig ordning spås Black Friday att slå nya rekord. I år infaller Black Friday 27 november och kort därefter sätter även julhandeln igång. Vi på Abicart har samlat några punkter som kan vara värt att se över inför, men även under och efter Black Friday. 

Att tänka inför Black Friday

Använd och analyser data från förra året
Analysera och utvärdera tidigare års data och leta efter trender. Med enkla analysverktyg som till exempel Google Trends kan du skaffa mycket kunskap och se vilka sökord / termer som var populära under tidigare års Black Friday. Ha dessa frågor i åtanke:

  • Hur gick det förra året?
  • Vad var dina bästa produkter?
  • Vilken dag sålde ni bäst? Hela helgen eller en viss dag?
  • Var kom besökarna från? Mobil eller dator?
  • Hur stor andel av försäljningen kom från nya kunder?
  • Hur presterade marknadsföringen inför Black Friday – vilka strategier fungerade bäst?

Ta fram och informera dina kunder om erbjudanden
Inför Black Friday är det viktigt att dina kunder får information om de erbjudanden som du har tagit fram för just denna dag. Se till att din webshop är uppdaterad med rätt information så att kunderna enkelt kan göra sig redo för köp när det väl är dags. Många kedjor och e-handlare har rejäla rabatter under Black Friday, men här kan du självklart beräkna din egen prismodell utifrån ditt företags förutsättningar. 

Låt dina kunder få veta om dina kommande erbjudanden och ge dom en möjlighet att engagera sig genom att exempelvis skicka ut ett nyhetsbrev. På det sättet ser du till att få kundernas uppmärksamhet när det väl är dags.

Mobil, mobil och mobil (ja, det är fortfarande relevant)
Dette har blivit sagt väldigt många gånger nu, men mobiloptimering är nyckeln. Mobil har varit fokus för e-handlare en längre tid då kunder kontinuerligt blir mer teknisk kunniga och letar efter smidiga upplevelser över flera olika kanaler. Se därför till att dina kunder enkelt kan navigera och göra köp via mobil utan problem. 

Bonuspunkter!

  • Se över marknadsföringen och var du ska spendera den. Tänk på att du ska nå ut till dina kunder där dom befinner sig.
  • Anpassa utseende i din e-handel så att besökare enkelt kan hitta dina Black Friday erbjudanden. Det kan exempelvis vara genom en banner på startsidan eller framhävda produktgrupper i menyn. 
  • Går det att komplettera produktbeskrivningar ytterligare? Kan du lägga till flera eller nya bilder? Desto mer du jobbar med dina produktbeskrivningar, desto mer kan du minska antal returer.
  • Testa kundresan flera gånger. Är det smidigt att hitta önskade produkter och komma sig till kassan?

Starta webshop

Att tänka på under Black Friday

Var extra tillgänglig för dina kunder
Det bör vara enkelt för dina kunder (och potentiella kunder) att komma i kontakt med dig under Black Friday. Det sista du önskar är att förlora en kund för att den inte får tillräckligt snabbt svar. Se därför till att det är enkelt för kunder att ta kontakt med dig under hela Black Friday. Du behöver kanske utöka dina supporttider under en viss period? 

Ha kontakt med kunden hela vägen
Tappa inte kontakt med kunden efter ett genomfört köp. Ha kontakt med kunden hela vägen och informera om vad som händer med beställningen. Har du packat och skickat beställningen? När kan kunden förvänta sig sitt paket? Om du håller kontakten med kunden slipper du onödiga frågor och kunden vet vad hen kan förvänta sig.

Spara nyttig information inför nästa försäljningsperiod
För att inte tappa kunder efter rean kan det vara smart att på ett regelrätt sätt samla in den data du får tillgång till under Black Friday. Informationen du får kan du exempelvis använda när du ska skicka ut nyhetsbrev inför julhandeln. Då har du en chans att locka tillbaka kunder som redan har handlat hos dig och varit nöjd med sina köp. 

Att tänka på efter Black Friday

Hur gick det egentligen?
När Black Friday är över har du också gjort ett viktigt genrep inför julhandeln. Därför är det bra att samla ihop de erfarenheter du fått och ta med dig dom till nästa försäljningsperiod. Ta reda på alla siffror och jämför resultaten med tidigare år.  

Nedan är fem frågor som kan vara till hjälp när du ska utvärdera Black Friday. Gå igenom frågorna för att se vad som gick bra och vad som kan göras bättre till nästa försäljningsperiod. Utifrån svaren kan det vara smart att ta fram en handlingsplan så att du redan nu kan påbörja förändringsarbetet. Då har god tid på dig att justera och finslipa rutinerna och på så sätt få goda förutsättningar för att nå ännu bättre resultat nästa gång.

5 frågor som hjälper dig att utvärdera Black Friday

  • Vad gick bra och vad kunde gått bättre?
  • Klarade ni era uppsatta mål?
  • Är ni nöjda med försäljningen? 
  • Hade ni tillräckligt med produkter i lager? 
  • Kunde ni hålla era lovade leveranstider?

Under försäljningsdagar som Black Friday läggs det mycket tid på att fånga kundernas intresse genom erbjudanden i nyhetsbrev, annonser och sociala medier. Förväntningarna på att göra ett bra köp är kundernas högsta prioritet. Men hur kan du behålla kundernas intresse efter Black Friday vidare in mot julhandeln? 

En återkommande trend inom e-handeln varje jul är adventskalender. Tusentals mail skickas ut varje dag i december med unika erbjudanden där man måste vara först till kvarn för att säkra sig erbjudandet. Detta är ett effektivt sätt att fånga in och behålla kundernas intresse genom hela julhandeln. Utöver dina dagliga erbjudanden som genererar merförsäljning kan du stärka din webshops varumärke, etablera långsiktig lojalitet med dina kunder och lyfta fram det bästa med ditt sortiment.

Vi på Abicart hoppas att du har fått riktigt bra förutsättningar för att lyckas med årets Black Friday och julhandel. Men framför allt bör ditt viktigaste fokus vara på vad som är bäst för dig och ditt företag. Stort lycka till med försäljningen!

Starta webshop


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: Abicart, Tips, marknadsforing, Black Friday