Skrivet av Ida den 2021-03-12 14:07

Hej Carl och välkommen till Abicart!

Berätta lite om dig själv och vad tycker du är riktigt roligt att göra. 

Hm, var börjar man. Jag börjar närma mig 10 år i e-handels- och retailbranschen. Till en början som utvecklare men de senaste 6 åren som tekniskt ansvarig i ökande grad. Närmast kommer jag från e-handelsrakteten RevolutionRace där jag varit IT-chef och byggt upp hela deras systempark tillsammans med mitt team. Professionellt tycker det är riktigt roligt när man ser att man lyckas få till något som verkligen används och uppskattas och löser verkliga problem. Älskar också att se när andra växer med uppgifterna man ger dem, det är häftigt.

carlorvinderabicart

Du har precis börjat som ny utvecklingschef på Abicart. Vad är din huvudsakliga uppgift? 

Min uppgift är att ansvara för vårt utvecklingsteam. Teamets uppgift är att vidareutveckla och underhålla våra produkter så att det på bästa sätt hjälper våra kunder med deras utmaningar. 

Vad ser du fram emot och vilka utmaningar ser du?

Jättespännande att få arbeta med bolagets kärna. Tidigare har systemen jag arbetat med alltid varit ett stöd och/eller ett sätt att nå ut med produkterna, här är systemet ju produkten. 
Den stora utmaningen, inte bara för oss på Abicart, men branschen i stort, är att göra e-handel enkelt. Idag är det ganska svårt, och kräver en hel del kunskap för att bara få igång en fungerande e-handel. Att det rör sig och ständigt dyker upp nya verktyg, plattformar och sätt att nå ut gör inte det hela enklare. Det är lätt att dras med och tappa fokus på det som är kärnan, ett bra stöd för bra handlare.

Hur ser du på utvecklingen inom e-handel och vad har hänt under dina år i branschen?

Oj, vad har inte hänt är väl snarare frågan? När jag började var det något man gjorde hemma på sin dator. Många branscher hade knappt kommit igång och man trodde fortfarande inte riktigt på det som huvudkanal eller att någon någonsin skulle vilja handla via sin telefon. Nästan alla tredjepartslösningar för betalningar, frakt osv. var riktigt dåliga både för slutkonsument och oss som jobbade med det. 

Idag är det oftast lätt att handla, betala. Jag tycker fortfarande det finns mycket kvar i alla fall här i Europa gällande frakt och framförallt retur och återbetalningar. Utgår man från handlaren är det fortfarande, i mitt tycke, fortfarande inte enkelt att sälja eller marknadsföra sig , där finns det mycket att jobba vidare med. På båda områdena kommer vi se mycket inom de närmaste åren.

Hur ser du på Abicarts roll i det framtida e-handelslandskapet?

Jag hoppas vi kommer vara det självklara valet för den som startar ett bolag eller som vill ta sin fysiska affär ut på nätet. Jag ser oss inte som den plattformen som kommer vara bäst på de absolut största kunderna, utan en plattform för alla.

Avslutningsvis, vad vill du tipsa om?

Starta en lokal marknadsplats, gärna med Abicarts "Din Marknadsplats". Många lokala handlare har inte resurser att själva köra en e-handel men sitter på kunskap och produkter som man kan erbjuda både lokalt och globalt om man hjälps åt. Vi har tappat lite det där att hjälpas åt lokalt, det behövs. Annars är det väl att passa på att faktiskt upptäcka sitt närområde och naturen när allt annat är stängt och man inte kan resa bort. Vi glömmer ofta det som är nära omkring oss.

Läs mer:


Rubriker: Vi på Abicart