Ida | 2021-04-03 |

Sökmotoroptimera din webshop

Det finns huvudsakligen två tillvägagångssätt för att hamna högt upp bland sökresultaten på Google. Det ena kostar pengar och det andra gör det inte. Frågan är egentligen vad som är skillnaden, vad du kan göra på egen hand och vad du bör satsa mest på?

Marknadsför er via Google Ads

Låt oss först gå igenom den metoden som kostar pengar. Google har en rad olika annonsverktyg som lämpar sig för olika plattformar, kanaler och budskap – samtliga tillhör ”Google Ads”. Du har troligtvis sett när du googlat på någonting att det står ”Annons” på de resultat som ligger överst på sidan. Dessa är kort och gott betalda annonser som företag lagt in via Google Ads. Du kan som annonsör styra hur mycket pengar du vill lägga på din annonsering, vilka sökord som ska locka fram vilka annonser, vilka potentiella kunder som ska se dina annonser och så vidare. Det går att göra i princip hur mycket som helst för att få så mycket och så kvalitativ trafik som möjligt från Google till din webbshop. Men, låt oss nu i stället fokusera på den metoden som faktiskt inte kostar dig några annonspengar alls – nämligen sökmotoroptimering, även kallat SEO.

SEO – sökmotoroptimera!

För att kort reda ut begreppet SEO så är det helt enkelt en förkortning för Search Engine Optimization – alltså sökmotoroptimering på svenska. Men vad är det då?

Precis som namnet avslöjar handlar det om att optimera ens webbplats för sökmotorer för att få så bra träff som möjligt när människor söker efter något som du kanske säljer via just din webbshop. Vi leker med tanken att din verksamhet säljer träningskläder och -tillbehör. Om en person söker på ’träningsväska’ (som ju är något ni säljer!) vill du såklart att er webbshop ska synas så högt upp som möjligt bland sökresultaten och samtidigt se så relevant ut som möjligt så att personen besöker just er sida. 

Bild 1 till blogginläggEtt antal grafiska symboler som är synonyma med Google och sökmotoroptimering, som till exempel en dator, ett nätverk och en söksymbol.


Viktigare än någonsin att hänga med på Google

I Sverige används sökmotorn Google av uteslutande flest personer. Hela 97 procent av internetanvändarna söker efter information på Google – med andra ord kan man lugnt påstå att det är viktigt att du har en webb som gillas av Google! Dessutom, enligt Internetstiftelsens årliga undersökning ”Svenskarna och internet” shoppade en av fyra svenska internetanvändare i högre utsträckning online under pandemin än vad de vanligtvis gjort tidigare, en av fem anser också att de kommer e-handla i högre utsträckning efter pandemin. Vad kan vi dra för slutsats av det här? Ja, dels att det är en väldigt spännande tid att vara e-handlare i såklart, dels att det är otroligt viktigt att finnas med i toppen bland resultaten på Google om du vill dra nytta av det ökande e-handlandet. Dags att sökmotoroptimera!

Ett par basic-tips som tar dig långt

Det går självklart att nörda ner sig fullständigt i sökmotoroptimeringens förlovade land och det går också att göra otroligt mycket för att anpassa sin webb in i minsta detalj. Här kommer dock några enklare tips som tar dig en bra bit på vägen:

  • Skapa bra och relevant innehåll. Försök sätta dig in i hur både Google och personen som söker på Google tänker. Personen som söker vill givetvis hitta det som hen söker efter och Google vill i sin tur ge så bra och relevanta förslag som möjligt. För att du ska göra både Google och personen nöjda är det viktigt att innehållet på din webb är så bra som möjligt med tydliga rubriker och relevant innehåll med rätt nyckelord och så vidare. Anpassa helt enkelt innehållet efter vad folk söker efter och se till så att de inte blir besvikna när de besöker din sida.
  • Använd rätt nyckelord. Nyckelord är ord som folk vanligtvis googlar på för att hitta webbsidor som din. Försök därför att använda rätt nyckelord i både rubriker och text på din sida. Om du säljer en träningsväska som heter ”Athletic trunk X5” kan det vara klokt att åtminstone ha med orden ”sportbag” eller ”träningsväska” i anslutning till produkten. Nyckelord kan ibland vara svårt att lista ut själv, då kan man exempelvis ta hjälp av olika analysverktyg – Googles egen variant heter Google Analytics. Där kan du bland annat se vad folk har sökt på för att hitta in till just din webbplats.
  • Var inte för spretig. Försök att hålla dig till så få ämnen som möjligt per webbsida, men skriv ordentligt och fyll på med bra och relevant information om det specifika ämnet. Blanda inte massa olika ämnen utan dela hellre upp det på flera sidor. Google föredrar nämligen när det tydligt framgår vad en specifik sida handlar om eftersom Google då kan känna sig mer säker på att resultatet som presenteras för personen som googlar är relevant. Även här handlar det om själva innehållet som alltså ska vara så bra och relevant som möjligt utifrån vad besökaren googlade på från början.
  • Skriv metabeskrivning för dina sidor. Det finns funktioner för att fylla i så kallade metabeskrivningar av sidorna på din webb, vilket kort och gott är en kortare beskrivning av vad som finns på respektive sida. Det är också den beskrivningen som visas på Google när man söker och får upp din sida som förslag. Låt säga att du har en sida där man hittar alla era träningsväskor – här vore det bra med en metabeskrivning av sidan som kort beskriver att ni säljer massor av bra träningsväskor till riktigt fina priser. Metabeskrivningen syns inte inne på själva webbsidan, utan enbart bland sökresultaten på Google. Håll beskrivningen kort och koncis och – om möjligt – se till att ha metabeskrivningar på alla sidor på din webb!
  • Sätt alt-texter på dina bilder. Precis som du kan göra metabeskrivningar av dina webbsidor kan du lägga in så kallade alternerande texter, ”alt-texter”, på de bilder som finns på din webb. Alt-texten beskriver i korta drag vad bilden föreställer eller vilket syfte bilden har, främst för att hjälpa människor som av olika anledningar inte kan se bilden utan något hjälpmedel, exempelvis ett uppläsningsverktyg. Google uppskattar också när bilderna har alt-texter, eftersom din webb då bedöms som mer användarvänlig – vilket i sin tur kan ge dig en skjuts uppåt bland sökträffarna.
  • Analysera, testa och gör om. Gör en omvärldsanalys för att ta reda på vilka dina konkurrenter är, hur de jobbar och vilka ord som besökarna söker på. Hur kan du nischa dig och vilka nyckelord behöver du vara med och kriga om? Vad kan du göra bättre? Sedan är det bara att testa, även om du enbart gör små förändringar på din webb kan det göra stor skillnad i det långa loppet. Prova dig fram, ändra, gör om och ha tålamod!

Kör du fast? Vi hjälper dig!

Hittar du inte rätt inställningar för att sökmotoroptimera din e-handel? Förstår du dig inte på Google Analytics? Eller behöver du kanske bara lite hjälp? Vi finns här för dig! Vår kundservice guidar dig mer än gärna bland funktionerna i plattformen så att du kan göra rätt inställningar precis så som du vill ha det. Vill du ha ytterligare hjälp med SEO, sökordsanalyser eller komma igång med Google Analytics har vi partners som kan hjälpa till med det också. Hör av dig till oss så hjälps vi åt!

Läs mer:


Rubriker: SEO