Skrivet av Iselin Walle on 2020-06-17 07:57

10 tips: Lyckas med din webshop trots sommar och semester

Sommaren är känd för att vara den långsammaste perioden för e-handeln. Rutiner och måsten  läggs åt sidan och byts ut med sol och bad. Många e-handlare har fullt upp med att hinna med alla göromål innan semestern är kommen. Hur ska du som e-handlare förbereda dig och motverka sommartorkan och ändå behålla försäljningen? Vi listar några smarta tips.

1. Lyft fram sommarens bästsäljare
Anpassa din webshop efter sommaren och säsong överlag. Framhäv produkter som säljer bättre under denna perioden och skapa snabba navigeringsvägar till dina bästsäljande produkter. 

2. Fokusera på mobila köp
Under sommaren surfar kunderna ännu mer från mobila enheter. Fokusera på att anpassa din webshop till mobila köp så att det blir enkelt att handla från mobilen.

3. Ge det lilla extra, även under semestern
Glöm inte bort dina lojala kunder under sommaren. Håll dina kunder uppdaterade med information och erbjudanden via nyhetsbrev. Ge det lilla extra till dina trognaste kunder, som en rabattkod eller fri frakt.

4. Smidig checkout
I och med att andelen mobila köp ökar under sommaren är det viktig att ha en smidig checkout. Undvik onödiga fält, extra sidor och många steg. Gör köpprocessen enkel och snabb för kunderna. Letar efter en betallösning till sin e-handel? Läs mer om hur Moderna Museet valde rätt betallösning för sin e-handel

5. Utförsäljning
Använd sommaren till din fördel. Rensa lagret och ha en utförsäljning. Att kunna möta hösten med ett tomt lager är en fördel eftersom nya produkter ska in i sortimentet. Alla produkter kanske inte är lika relevanta för sommaren, men utförsäljning och rea kan locka nya potentiella kunder.

6. Kampanjer inför sommaren och högtider
Det är snart dukat för midsommar och under högtider tenderar man att konsumera mer. En bra idé är att förbereda och anordna kampanjer där du använder dina produkter i samband med högtiden. Lär dig hur du skapar din första rabattkod i Abicart

7. Kundservice VS semester
Kundservicen om sommaren är lika viktig som resten av året. Tänk på att behålla din servicenivå under hela sommaren, och ta inte semester från frågor som kommer in. Dina kunder förväntar sig samma kundservice och samma snabba leverans, även om det är semester.

8. Sociala medier
Under sommaren finns det mer tid att scrolla genom sociala medier, och därför är det viktig att inte försvinna och lägga ner kanalerna när stranden lockar. Pass på att utnyttja sommaren och publicera relaterade inlägg, sommarerbjudande, tävlingar och andra uppdateringar som du tycker är relevanta för dina kunder under semestern.

9. Håll kunden uppdaterad!
Det kan vara bra att meddela och informera i dina sociala kanaler, och självklart i din webshop hur din butik kommer att fungera under sommaren. Stängs verksamheten ner i ett par veckor eller kan dina kunder fortfarande förvänta sig samma leveranstider?

10. Planera och schemalägg
Skapa mailutskick och nyhetsbrev som du sedan schemalägger. Gör samma sak med dina sociala kanaler. Skapa innehåll med erbjudande som känns relevanta för sommaren. Lägg tid på detta inför semestern och njut några extra dagar i solen med gott samvete.

Med dessa tipsen är du gott utrustat inför sommaren. Ta din välförtjänta semester och låt försäljningen fortsätta utan problem under sommaren.


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Abicart, Tips