Skrivet av Fabian Guerrero on 2020-12-08 09:26

Få ut det mesta av dina Google Shopping-kampanjer

Google Shopping är den kanalen som växer mest för e-handlare, men kan däremot vara svår att behärska. I detta blogginlägget tänkte därför jag Fabian Guerrero, SEM / SEO-expert på den digitala marknadsföringsbyrån Red Carpet, dela med mig av mina bästa och enklaste tips som hjälper dig att få ännu bättre resultat med dina Google Shopping-kampanjer.

Du har väl inte missat mitt andra blogginlägg om Google Shopping? Kolla hit!

Idag kommer jag främst fokusera på att arbeta smalare i Google Shopping och hur man kan ta detta till nästa nivå trots att man har en liten budget.

Det vanligaste uppsättet i Google shopping utgår från att man har en kampanj, en annonsgrupp och alla produkter i den annonsgruppen. För att du ska kunna arbeta mer i detalj behöver man inte marknadsföra alla produkter samtidigt. Säg att jag exempelvis säljer väskor, skor, klockor och plånböcker. För att inte inrikta oss på alla dessa produkter så kan vi välja att starta smalare vid att välja ut några produkter vi vill fokusera på. Kanske har jag en produkt som säljer bättre eller produkter som jag verkligen vill satsa på. Jag väljer nu att satsa på enstaka produkter i sortimentet för mina plånböcker.

Vi börjar med att starta en ny Google Shopping-kampanj och jag döper denna till “Google Shopping-Plånböcker-L-SE. Då har vi koll på kampanj typen, produkterna, kampanjens prioritet och landet som vi inriktar mig på. Självklart kan du döpa kampanjerna hur du vill, men det viktiga är att du enkelt kan se vad kampanjen gör. Jag går inte in i detalj på hur du fyller i alla detaljer för inställningarna av kampanjen, men det viktigaste är att du väljer Google Shopping och inte Smart Shopping. 

När du har fyllt i alla inställningar för kampanjen så ska även annonsgruppen döpas. Här rekommenderar jag att döpa denna efter vad som finns i annonsgruppen som i detta fallet är “plånböcker”. När du sedan sparar kommer du till följande sida:

Googleshopping-produkter

Klicka sedan på den gröna plus knappen som dyker upp bredvid “Alla produkter”. Ser du inte den så kan du hålla musen över texten “Alla produkter”. När du klickar på plus knappen så borde du komma till följande sida:

googleshopping-allaprodukter

Nu ska vi alltså dela upp produkterna för att få ett smalare segment. Se till att du har delat upp alla produkter efter “Objekt-ID” och sedan bockar i dom produkterna du vill marknadsföra. När du har ibockat önskade produkter kan du sedan spara kampanjen och du kommer då till följande sida:

googleshopping-produktlistor

Du bör då kunna se “Objekt-ID” som i bilden ovanför. Nästa steg blir att utersluta allt annat i “Alla produker” så att du endast marknadsför valda produkter. Ändrar du inte detta kommer du att marknadsföra hela ditt sortiment. När du gjort alla dessa steg har du en Google Shopping-kampanj som är dedikerat mot specifika produkter i en kategori. Fördelen med att jobba såhär är att du har mer kontroll på vad som marknadsförs och du kan styra din budget mer effektivt. Även insamling av data som ålder, kön, plats och intresse blir mer exakt och tillförlitligt. På det sättet kan du ta bättre beslut när du optimerar dina kampanjer i Google Shopping!

Nedan har vi samlat ett par länkar som kan vara till hjälp när du ska börja med Google Shopping-kampanjer:

Har du fler frågor om Google Shopping? Vad kul! Du är välkommen att höra av dig till oss på Red Carpet!


Redcarpet_symbol_redbackground
Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Tips, Gästblogg, marknadsföring