Skrivet av Iselin Walle on 2020-07-31 09:24

6 kostnadsfria sätt att marknadsföra din e-handel

Tycker du marknadsföring låter kostsamt?  Brist på budget eller kapital behöver inte innebära att du inte kan fullfölja din dröm, tvärtom! Det finns faktiskt många sätt att marknadsföra ditt företag på utan att spendera för mycket. Här går vi igenom några av våra bästa tips!

1. Registrera dig för Google My Business
Det enklaste sättet att synas snabbt på Google är att skapa en gratis lista på Google My Business. Detta gör att du kan visas på kartsökningar när någon söker efter dig med namn, och även att Google vet vilken bransch du är i, så att du kan visas på branschsökningar när någon söker från en plats nära dig.

Några positiva saker med att registrera dig på Google My Business:

  • Du/ditt företag godkänns av Google.
  • Du/ditt företag rankas högre i Google och du hittas lättare.
  • Kunder som gillar ditt företag har möjlighet att ge dig recensioner, vilket också leder till bättre sökresultat. 

2. Använd Google Analytics
Med Google Analytics kan ni få tillgång till detaljerad information om er trafik och försäljning. Det spelar ingen roll vilken typ av företag du har eller vad du säljer. Google Analytics är en viktig komponent i din marknadsföringsstrategi som gör att du kan övervaka och analysera dina kunders köpbeteende. Om du inte vet vem som besöker din webbplats kommer många av dina beslut baseras på gissningar. För att kunna skapa en förståelig och framgångsrik digital strategi behöver du analysera dina besökare för att bättre kunna förstå hur du ska anpassa ditt företag.

Google Analytics kan ge dig stora mängder data som exempelvis:

  • Var dina besökare kommer ifrån
  • De sidor de besöker mest
  • Sidor som de inte besöker
  • Hur länge de stannar kvar på din webbplatsMed Google Analytics kan ni få tillgång till detaljerad information om er trafik och försäljning.

Tips! Kontrollera Google Analytics regelbundet tills du blir bekant med systemet. Du kan läsa mer om hur du installerar Google Analytics här.

3. Se till att synas i sociala medier
Sociala medier är ett perfekt och effektivt sätt att sprida material på. Tänk på vilka sociala medier din målgrupp använder och fokusera på dem. Om du är ett B2B-företag är kanske LinkedIn den mest lämpliga kanalen, där Facebook och Instagram i allmänhet är mer B2C-orienterade. Dina sociala mediekanaler erbjuder också en möjlighet att hitta potentiella kunder och ambassadörer för ditt varumärke. Här finns det mycket att hämta och oändliga möjligheter att synas.

4. Sharing is caring

Nöjda kunder är din bästa marknadsföring. Att få bra recensioner från andra är gull värd för ditt företag. Konsumenterna har större förtroende för rekommendationer från bekanta än i annonsering och annan marknadsföring. Om du kan få dina följare att dela ditt innehåll med deras vänner och familj kan du nå nya människor och därmed öka antalet nya potentiella kunder. Gör dina kunder tryggare och öka försäljningen med produktrecensioner

5. Lyssna på dina kunder

Det viktigaste i en marknadsföringsstrategi är att lyssna på vad kunden säger. Se till att du övervakar kommentarer på sociala medier och gör det enkelt för kunder att komma i kontakt med dig både i dina företagsprofiler och på din webbplats. Du kan aldrig lyckas med allt 100% från början, så be dina kunder att hjälpa dig på vägen.

6. Starta en företagsblogg och börja blogga

Skapa en företagsblogg där du visar att du är expert inom ditt område. Det är mycket effektivt för din marknadsföring då den kan vara med på att dra trafik till din webbplats. Du bygger också upp ett förtroende för ditt varumärke. Dessutom får du mycket innehåll att dela i dina sociala kanaler. Inspirera och informera dina kunder genom exempelvis guider eller inspirationsbilder. Visa upp för dina hur dina produkter fungerar och hur de kan användas. Du kan även samarbeta med andra bloggare eller andra inom din bransch som är kunniga och vill synas. Erbjud dem en chans att blogga på er blogg.

Och du, glöm inte bort att ha roligt. Vi hejar på dig!


abicart - orange-3Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Abicart, Tips, marknadsföring