Ida | 2021-03-05 |

Så påverkas din e-handel av iOS 14

För inte så länge sedan informerade Apple om sitt senaste operativsystem - iOS 14. Hur den här uppdateringen kommer att påverka din e-handel beror inte bara på de nya funktionerna och den uppdaterade sekretesspolicyn, utan också hur du själv väljer att agera och förbereda dig. Med lite vägledning kan du själv kontrollera dessa ändringar och hur mycket du väljer att påverkas.

ios14e-commerce

Innan vi går vidare måste vi först förstå termen “IDFA”

En identifierare för annonsörer (IDFA) är en unik identifierare för mobila enheter och används för att rikta och mäta effektiviteten av reklam på användarnivå. I det här fallet är det ett Apple-ID som tilldelats varje enhet som är kopplat till användarens appar. På Apple-enheter spårar, riktar och anpassar IDFA-annonser annonsering i appen.

Så, vad händer nu med iOS 14?

Låt säga att du är en iPhone- eller iPad-användare och du vill inte att dina appar ska spåra eller samla in sina surfdata (även känd som IDFA). I så fall kan du gå till "Inställningar" och välja bort spårning. När du väl laddar ner iOS 14 måste apparna då be dig om tillstånd för att samla in och dela din data. Genom att välja bort detta kan du helt enkelt blockera din data från att delas med de appar som du använder. Med det sagt, du begränsar all personlig annonsering, segmentering, liknande målgrupper och uteslutningsinriktning.

Varför gör Apple det här? iOS 14 är helt enkelt det senaste steget i Apples strategiska plan att visa att användare ska ha makten att ta tillbaka kontrollen över sitt digitala fotavtryck. I sitt pressmeddelandet sa Apple: ”Sekretess är en grundläggande mänsklig rättighet och kärnan i allt vi gör. Därför ger vi dig mer kontroll över de uppgifter du delar med iOS 14 och mer insyn i hur den används. ”

Hur påverkar iOS14 dig med e-handel?

Den här uppdateringen kommer att ha störst inverkan på Facebook-kampanjer som inkluderar appar. Men som ägare av e-handel kommer det påverka dig när du spårar konverteringar från iOS 14-enheter. Som vanligt registreras dataspårning i Facebook-pixlar och om någon köper en produkt räknas den som en konvertering, men cookiedata lagras inte nu och överförs inte till Facebook, därmed vet inte Facebook om köparens beteende.

Denna förändring förväntas minska dina Facebook-annonsers effektivitet och kan göra din marknadsföring lite mer komplicerad, men det bästa du kan göra nu är att  kolla över din strategi när det kommer till annonseringar i Facebook.

När kommer IDFA-förändringar att ske?

Det förväntas att iOS 14 släpps tidigt på våren 2021.

Vad säger Facebook om detta egentligen?

Eftersom den nya policyn kommer att påverka företagsannonser har Facebook tagit upp dessa förändringar och ger rekommendationer för att hjälpa e-handelsägare som annonserar via deras plattform.

Du kan läsa mer om detta här.

Här är några tips på vad du kan göra nu:

  • Verifiera din domän i Facebook Business Manager
    Verifiera din domän är det första steget. För att spåra aktivitet från iOS-användare kommer Facebook att införa "Aggregated Event Measurement." Du kan direkt verifiera domänerna i Facebook event management-appen genom att kopiera och klistra in DNS-koden, varefter du officiellt kan spåra upp till 8 händelser.

  • Välj dina 8 konverteringshändelser per domän och prioritera dessa
    Totalt kommer Facebook att begränsas till 8 konverteringshändelser för varje domän. Dessa händelser kommer att rankas manuellt inom Ads Manager: det vill säga prioriteras för spårning och optimering. 

  • Du kan visa annonser smart genom att kategorisera dem i 2 kategorier
    En speciell kategori endast för iOS 14-enheter och en annan för alla andra enheter. Me det sagt kommer du åtminstone att få exakt data från alla icke-iOS-enheter.

  • Du kan också fokusera på att bygga varumärke och hitta nya plattformar
    Ett tips kan vara att skapa en effektiv e-postlista och hitta fler plattformar att annonsera på. Fortsätt att polera grunden så kommer du att göra det bra på lång sikt. Varje enskild annonseringsplattform så som Facebook bör bara vara en del av din strategi men fundera på vilka mer kanaler du kan tänkas annonsera i. En hälsosam trafikmix av Facebook och Google (Google Shopping, sökning och YouTube) tillsammans med SMS och e-post. 

 

Läs mer: