Skrivet av Oliver Björkdahl on 2020-11-10 09:14

Expertens tips - få fart på Facebook-annonseringen inför Black Friday

Oliver heter jag och jag jobbar på Red Carpet Marketing i Alingsås. Vi hjälper många av våra kunder med deras annonsering under Black Friday och här kommer några tips för hur du lyckas med din marknadsföringsstrategi under Black Friday. Jag jobbar främst med Facebook och Instagram och kommer i detta blogginlägget prata om hur du utnyttjar Facebook för din Black Friday marknadsföring.

Det finns en del olika sätt att arbeta med Black Friday. Som till exempel att istället för Black Friday köra Black Week. På detta sätt så har du en större chans att få in konverteringar via din Facebook annonsering då det är ett betydligt större fönster för dina kunder att hinna agera på ditt erbjudande.

Hur länge bör mina annonser vara aktiva?
När det kommer till Facebook så finns det en granskningsperiod och en inlärningsfas för annonserna. Om man inte tänker på detta och sätter igång annonsen på fredag förmiddag så finns chansen att annonsen inte ens hinner börja visas innan det är för sent.
Därför bör du ta fram din annons copy och erbjudande redan måndagen innan och lägga in detta i Facebook Ads Manager samt sätta annonsgrupp och annons live men stänga av kampanjen. Detta kommer tillåta annonsen att granskas utan att den är igång och du säkrar leveransen i förväg. Samma gäller om du väljer att köra Black Week. Några dagar innan kan du lägga in din annons och låta den vara ”på” under annons och annonsgrupp men stänga av kampanjen tills det är dags att köra igång den.

Planera i förväg och var tydliga i annonseringen när erbjudandet börjar och hur länge det pågår. Om ditt erbjudande endast gäller på Black Friday, sätt igång annonsen dagen innan så du vet att den garanterat kommer vara live under fredagen.

Vilken målgrupp bör jag välja? 
Det beror helt på hur mycket annonseringsbudget du har planerat att lägga på din Black Friday kampanj. Om man är ett mindre företag så kan man välja en Retargeting-målgrupp på 180 dagar istället för 30 dagar. Detta för att ha en så stor målgrupp som möjligt med så relevanta potentiella kunder som möjligt. 30 dagar bör vara din standard i övrig annonsering då man fortfarande är relevant efter 30 dagar men under Black Friday/Black Week så kan man påminna tidigare besökare till och med 3 månader tillbaka.

Har man en större klickbudget och vill nå ut längre så skulle jag rekommendera att man också provar Lookalikes på tidigare kunder där man också utesluter Retargeting. Detta innebär att denna Lookalike annonsgrupp endast kommer gå ut mot helt nya potentiella kunder som inte besökt din sajt förut. 

Viktigt om man väljer att sätta upp en Lookalike är då också att i din Retargeting annonsgrupp utesluta Lookalikes så att det inte blir någon överlappning mellan annonsgrupperna. 

Bör jag pausa övrig annonsering?
Om du redan har väl presterande annonser så tycker jag inte att dessa bör pausas men försök att fördela din budget till Black Friday genom att se över de annonsgrupper som det finns utrymme att ta budget ifrån. Men som sagt, stäng inte av väl presterande annonser och kampanjer.

Vilken typ av material bör jag använda? 
För Retargeting så är det nödvändigt att återkoppla till sitt varumärke genom färg och grafiska element. Detta för att dina potentiella kunder snabbt ska kunna se att det är ditt företag som nu har en Black Friday-kampanj. Var också tydlig med ditt erbjudande. Nu när Facebook har tagit bort gränsen på 20% text över bild så kan man göra detta på flera kreativa sätt. 

För helt nya kunder som du försöker att nå genom Lookalikes så är det nödvändigt att presentera företaget för den potentiella kunden samtidigt som man får med sitt Black Friday erbjudande. Då kan det vara aktuellt med en karusell-annons.

Rabattkod eller inte Rabattkod, det är frågan
Vi har arbetat med både rabattkoder, utvalda produkter, och nedsatta priser över hela sortimentet. Försök att analysera tidigare REA resultat och vad som fungerat bäst för er målgrupp och ta ett beslut därefter.

Allt gott och lycka till med Black Friday!


Redcarpet_symbol_redbackground

Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer:

Rubriker: Tips, Gästblogg, marknadsforing, Black Friday