Skrivet av Iselin Walle on 2020-06-17 09:37

Vad gör en bra startsida bra?

Startsidan i din webshop är som ett skyltfönster. Huvudsyftet är att den ska inspirera, skapa förtroende och locka till köp. Målet är att kunden ska hitta vad hen letar efter och därefter genomföra ett köp. En genomtänkt startsida med inspirerande bilder, produkter och text kan definitivt leda till flera köp. Vill du veta hur du skapar en riktigt bra startsida i din webshop? Hämta penna och papper! Det här är viktigt att tänka på när du skapar din startsida:

Inspirera nya och befintliga kunder

Startsidan är en viktig sida och det första kunden ser när dom kommer till din webshop. Din startsida som helhet skapar en känsla hos kunden och det är här de bestämmer om din webshop tilltalar dina kunder. Vad är det du vill förmedla på din startsida? Är det kanske bästsäljande produkter eller miljöbilder som framhäver ditt varumärke? Tänk på att fokusera på det du vill framhäva och förmedla för just din verksamhet. Ett bra tips är att hålla din startsida enkel, tydlig och inspirerande.

Inspirerande bilder
Bilder på startsidan är ett måste. Högupplösta och kreativa bilder är det som ersätter kundens möjlighet att känna på produkten eller det du säljer. Krispiga bilder är bra för att ge kunderna en ärlig uppfattning om dina produkter Var kreativ med kompositionen och använd nödvändiga accessoarer för att lyfta produkten. Om du exempelvis säljer vaser eller krukor, varför inte visa hur kunden kan inreda den i sitt hem?

På din startsida kan du exempelvis visa upp ett antal produkter i sin miljö eller med en vit bakgrund. Detta gör det enkelt för besökaren att få en översikt över vad du erbjuder  utan att aktivt leta. Vill du lära dig hur du får dina bilder att se ut som proffsiga produktbilder med mobilen? Följ våra tips och skaffa dig proffsiga bilder till din startsida

I samband med produktbilderna kan du även ha en huvudbild eller ett bildspel som ska representera vad som händer i din webshop just nu. Bilden eller bildspelet kan exempelvis bytas ut efter säsong, eller om du har ett unikt erbjudande du vill lyfta fram. Vill du dig använda ett bildspel kan du också få plats med flera bilder. Exempelvis om du har flera kampanjer pågående samtidigt. 

Inspirerande text
Just startsidan är ofta den starkaste sidan på hela din sida. Här gäller det att lägga tid på att lyfta fram vad sidan handlar om i form av rubriker, texter och bilder. Medan de flesta kunder tar sitt köpbeslut på produktbilderna, hjälper välformulerade texter att fylla i luckorna för att avgöra om produkten passar kunden eller inte. Genom att utbilda kunden om de viktigaste fördelarna och erbjuda en lösning på deras problem, kan din startsida i samband med bilderna leda till mer försäljning och bygga kundförtroende.

3 snabba tips till SEO vänliga texter på din startsida

1. Lagom långa texter - 300 ord eller mer
För korta texter har svårt att ranka högt på Google. Ha som mål att satsa på 300 ord eller mer och behåll fokus på en specifik produkt eller en del av din verksamhet. Behöver du mer utrymme kan du exempelvis länka vidare till andra sidor i din webshop. Tänk också på att använda punktlistor för att bryta upp stora block med texter.

2. Det viktigaste sökordet först!
Få med dina viktigaste sökord tidigt i dina texter. Exempelvis “Utemöbler i flera färger och storlekar finns det gott om hos oss…”.

3. Relevanta huvudrubriker och underrubriker
Startsidans rubriker är viktiga. Se till att dom innehåller relevanta sökord även här. Tänk på att dina rubriker ska vara sökbara och hittas av kunder som exempelvis söker efter just dina produkter hos Google.

Inspirerande färger
Var inte rädd för att använda färger på din startsida eller i din webshop överlag. Olika färger frambringar olika känslor och associationer hos dina besökare. Färger du väljer för din startsida kommer förknippas med ditt varumärke och knyta ihop en riktigt bra startsida tillsammans med dina snygga bilder och texter. Har du en huvudfärg kan du exempelvis använda denna som en bakgrundsfärg istället för en bakgrundsbild. Då kommer din sida laddas mycket snabbare. Är du osäker på vilka färger du ska välja? Här är några tips på vägen för att dom perfekta färgera för din startsida: 

  • Fundera på hur du vill bli uppfattad och vilka känslor du vill förmedla. Exempelvis en grön färg om du säljer blommor och växter. 
  • Tänk på kontraster mellan text och bakgrund. Exempelvis svart text på ljus bakgrund.
  • Välj ett fåtal färger du vill använda, och se till att de passar ihop och förmedlar den känslan du önskar. 

Vill du veta mer om hur du kan jobba med färger på din startsida? UX/UI designer Josef berättar mer

 

Skapa trygghet och förtroende hos kunden


Recensioner - Presentera vad andra kunder säger om dig
Recensioner är ett perfekt sätt att visa upp den positiv feedback du har fått från dina befintliga kunder till nya potentiella köpare. Recensioner bidrar till att ge köparen värdefull information som är avgörande för att köpet skall bli av. Varför inte lägga till recensioner på din startsida så att kunder kan börja recensera sin köpupplevelse hos dig och inspirera nya kunder? 

Ju mer dina besökare ser att andra kunder har haft en positiv upplevelse att handla i din webshop, desto mer trovärdig kommer du att framstå - och desto mer kommer din startsida att framstå som trovärdig! 

Se till att dina kunder kan kontakta dig enkelt och lätt
Se till att ha företagets kontaktinformation synlig och lättillgänglig för besökaren. Det vanligaste är att ha detta i sidfoten, alltså längst ner på sidan, men detta bestämmer du helt själv. Med en tydlig och synlig kontaktinformation visar du att ni är ett seriöst företag som existerar, vilket bidrar till ökad trygghet hos besökaren. 

Förmedla att kunder kan betala säkert och tryggt
För att ytterligare skapa en trygghet hos besökaren är det bra att visa vilka betalningsmetoder din webshop erbjuder för att dina kunder ska känna sig trygga med att betala. Det vanligaste är att ha detta i sidfoten tillsammans med din kontaktinformation. När du visar upp välkända betalningsmetoder kan besökaren känna sig trygg med att hen hittar ett alternativ för sitt behov.


abicart - orange-3

Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Abicart, Tips, webbdesign