Skrivet av Fabian Guerrero on 2020-04-09 15:05

SEM expert Fabian på Red Carpet tipsar

Att idag skapa ett Google Ads kampanjer är något som väldigt många kan göra, däremot att optimera resultat så att du kan få bättre lönsamhet i kontot är något som tyvärr många har svårare för.

Därför har vi tagit fram två enkla tips som hjälper dig att få bättre resultat i Google Ads:

Tips 1 - Negativa sökord

En av dom delarna som man missar allt för ofta är att ta bort irrelevant trafik som både kostar dig pengar men som även drar ner dina resultat i Google Ads kontot. Man kan idag ha olika strukturer kring hur du lägger negativa sökord, du kan lägga dessa på annonsgruppsnivå, kampanjnivå eller skapa dessa i olika listor vilket vi helst rekommenderar.

En lista kan du skapa under skiftnyckeln som du finner längst upp till högersidan av Google Ads kontot, därefter klickar du dig vidare till Listor över negativa sökordsom du finner under Delad bibliotek.

När du har kommit vidare så kan du sedan skapa listan. Kom ihåg att det är mycket viktigt att du döper listan efter något som du lätt kan komma ihåg, så du minns vad som finns under listan.

Till exempel: “Dåligaord-SE”

Listan tillämpar du sedan på alla kampanjer och så fort du lägger in ett eller flera ord som du anser är irrelevanta så kommer dessa sluta visas på alla kampanjer som listan är inlagt i. Du kan sedan under Söktermer som man finner under den ljusgråa menyn under sökord finna alla ord som någon gång använts för att trigga upp annonserna och du kommer se förvånansvärd mycket trafik som du kan utesluta.

Bocka i själva sökordet så kommer en blå rad dyka upp, klicka sedan på Lägg till som negativt sökordvälj sedan Lista över negativa sökord (som du namngav tidigare) och då så! Nu slösar du mindre pengar på irrelevant trafik.

Tips 2 - Målgrupps Optimering

Vill du kunna förbättra resultatet med enkla medel i dina kampanjer så kan vi då ta en titt på Demografer.

Demografi finner du under den ljusgråa menyn i Google Ads kontot, klicka sedan på en kampanj och du kommer få överblick av hur olika åldrar presterar. Många finner det svårt att veta vad du skall optimera mot, men om du har kopplat på E-handelsspårning så skulle vi rekommendera att först utgå från vilka åldrar som leder till någon typ av konvertering (Ser du inte konverteringar i grafen så får du ta fram kolumnen som du finner under ​Kolumner​.
Läs mer om hur du kan förbättra din e-handel i Google Analytics

När du tydligt kan se vilka åldrar som ger dig flest konverteringar så kan du helt enkelt höja budet som du finner under kolumnen Budjust. Hur mycket du skall höja är helt individuellt men en standard för oss brukar ligga på 20-30% i ökning.

Har du däremot inga köp men ändå vill satsa på kampanjen så kan man utgå från kolumnen CTR (klickfrekvens), där man höjer budet på Åldrar som har en hög CTRprocent. Anledningen är att CTR är en kvalitétsfaktor i Googles ögon och med höga CTR värde kan man få billigare CPC (Kostnad per klick), vilket omsätts i billigare trafik för kampanjen. 


Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Tips