Skrivet av Nilo Aref on 2020-05-13 15:30

3 supereffektiva Google Shopping tips

E-handeln fortsätter att växa inom allt från matvaror till elektronik. När man letar efter något är webben uppenbarligen en oändlig källa till idéer, produkter och val. Men att hitta inspiration, jämföra dina alternativ och få fram bästa erbjudandena kan fortfarande vara tidskrävande, Google förenklar detta numera med hjälp av Google shopping. Nedan ger jag tre enkla tips som kan hjälpa dig att få bättre resultat i dina nuvarande Google Shopping kampanjer.

Titlar
För att optimera dessa så bör du kolla tillbaks på vad som har konverterat utefter de mål som du har satt upp. Har du exempelvis ett sökord som du vet ger bra med försäljning, då kan det även vara bra att framhäva det i titeln för att algoritmen skall uppfatta det bättre. Har du inga köp från kampanjen kan du alltid sätta upp delmål för att hjälpa dig att utvärdera den insamlade datan bättre. Du kan t.ex. sätta upp delmål på alla som lägger produkten i varukorgen och sedan spåra detta som en konvertering i Google Ads. Då kan det hjälpa dig att optimera kampanjen för att komma närmare en köp. Vill du sälja mer med Google Ads? Läs blogginlägget här

Struktur
Att organisera upp Google Shopping är något som många tyvärr inte gör. Det allra vanligaste är att de flesta har en Google Shopping-kampanj som de sedan har endast en annonsgrupp på.
Genom att fördela kampanjerna över flera annonsgrupper, kommer det gynna dig genom att kunna lägga rätt CPC-bud på de olika produkterna, istället för en standard-CPC på hela sortimentet.

Vi rekommenderar även att du skapar annonsgrupper som du lägger olika produktkategorier på. Ett exempel kan vara om du t.ex. att säljer sängar och tillbehör, då kan det vara bra att göra en annonsgrupp för sängar och en annonsgrupp för täcken. Du har alltså två olika annonsgrupper med två olika CPC som inriktas mot två helt olika produkttyper. Viktigt att komma ihåg är att du måste utesluta alla andra produkter från annonsgruppen som inte skall tillhöra denna. Att utesluta gör du enklast under kolumnen "Produktgrupper" och väljer fliken "Allt annat i alla produkter".

Separata enheter
En av de enklare åtgärderna som du kan göra är att anpassa dina kampanjer för olika enheter (mobiltelefon, surfplatta och desktop). Detta förenklar insikten av hur folk söker i dessa enheter och förenklar dessutom optimering av ålder, kön, geografi etc. Genom att separera kampanjerna för olika enheter kan du även bearbeta dina budgetar bättre. Låt säga att du enbart har en Google Shopping-kampanj där du lägger 100 kr/dag. Du vill själv höja budgeten för mobila enheter eftersom det är just den enheten som gett dig bäst resultat. Du ser att mobila enheter har spenderat 60 kr/dag och desktop 40 kr/dag. Då kan du i kampanjen höja budet för mobila enheter, men i fallet här så budar du upp CPC vilket kommer göra kampanjen dyrare. Om du istället skapar två olika kampanjer där du lägger en budget på 60 kr/dag för mobila enheter och en desktop-kampanj som du lägger 40 kr/dag, kan du komma undan problemet med förhöjt CPC-bud och på så vis styra din budget bättre efter enheten som presterar bäst.


Redcarpet är en digital marknadsföringsbyrå i Alingsås som hjälper företag att avancera sin digitala marknadsföring och närvaro över hela Sverige. Besök deras hemsida här

Läs mer:

Rubriker: E-handel, Tips