Ida | 2021-05-04 |

Storsatsning på sociala medier hjälpte Vildavi till framgång

Vildavi är webshopen som växlat upp rejält de senaste åren, mycket tack vare bra samarbeten och träffsäkra insatser i sociala medier. Här får vi höra hur det gick till.

Madelaine Hoffman, grundare av e-handeln Vildavi.

Vildavis grundare, Madelaine Hoffman, är utbildad fotograf och jobbade länge på Polisens tekniska rotel. Under sin andra mammaledighet gick hon bland annat en kurs i programmering och hade samtidigt en dröm om att starta en affärsverksamhet vid sidan av sitt vardagliga arbete. Hon fastnade snabbt för sociala medier och det var så allt började. 

Jag tyckte att sociala medier var himla kul, det var en ”perfect match”. I och med min utbildning inom programmering förstod jag mig på de sociala mediernas algoritmer och kunde på så vis nå ut. Från början gjorde jag bara organiskt innehåll och byggde upp mitt varumärke, säger Madelaine.

Samarbete med fotbollsfruar

En kvinna bär en av Vildavis rosablommiga sommarklänningar.

Efter 13 år på Polisen sa hon till slut upp sig och lever idag på sin e-handel. Att det blev just kläder var dock lite av en slump.

Jag behövde något att sälja och då låg kläder nära till hands.

Ganska tidigt började hon göra samarbeten med bland annat fotbollsfruar, artister och kändisar som både ställde upp på fotograferingar och visade upp plaggen i sina kanaler.

Sofie Granqvist var en av mina första modeller, samt artisten Nilla Nielsen. Magdalena Graaf var en annan som jag började samarbeta med. Hon och hennes väninnor bloggade om när de hade på sig mina plagg under en utekväll och då tog det fart.

Stor del i arbetet ligger i Madelaines fotointresse. Hon reser mycket i jobbet – åtminstone utanför pandemitider – och håller olika fotosessioner med sina modeller.

Jag älskar att resa och att skapa kontakter. Dels får jag resa och träffa leverantörer, dels reser jag mycket för att fotografera vilket är extra roligt såklart.

Prisvärt mode och storsatsning på sociala medier

Madelaine beskriver Vildavi som ”ett glatt gäng tjejer med mycket gemenskap som säljer kläder på nätet”. De säljer populära kläder i en bra prisklass, kort sagt.

Det är ett prisvärt mode. Jag tror att jag har hittat kläder och leverantörer som är rätt i tiden och som efterfrågas mycket. Bland annat säljer jag från ett märke som heter Stajl, som jag hittade i samma veva som de började etablera sig i modebranschen. De har vuxit rejält och har nu lyckats skapa ett otroligt ha-begär bland kunderna. Deras sommarklänningar som vi släpper varje vår säljer slut på en gång och sedan kan vi återförsäljare inte att få tag på de plaggen mer.

Nyckeln till framgång menar Madelaine också ligger i sin satsning på sociala medier.

Jag byggde som sagt upp mina sociala medier organiskt under många år, utan att lägga några pengar alls på det. När jag sedan började annonsera flög det rejält.

Genom sina framgångar på sociala medier blev Madelaine till och med utvald av Facebook att delta i en community för företagare i Sverige. Hon har suttit med i flera intervjuer med sociala mediejätten som ställt frågor om allt från hur det är att vara företagare på Facebook till vad hon anser att de kan göra bättre.

De sa att jag stack ut, att deras algoritmer hittat mig.  Jag är otroligt hedrad över att få vara del i detta, att Facebook ringer mig känns väldigt roligt såklart, säger hon.

”Flexibla och bra på att hitta lösningar”

Madelaine driver sin e-handel via Abicarts plattform och är nöjd med hur det fungerar.

Jag är jättenöjd. Jag behöver inte oroa mig för att det tekniska ska fungera, de har det som passar mig. När jag haft specifika önskemål har de alltid hjälpt till. De är flexibla och bra på att hitta lösningar.

Madelaines tre bästa tips för att lyckas inom e-handel

  1. Ge inte upp!
  2. Hitta det du tycker är kul och fokusera på det.
  3. Förvänta dig inte att du kan leva på din e-handel från start, det tar lite tid.

Vi tackar Madelaine för tipsen och önskar henne lycka till i framtiden.
Vill du besöka Vildavis webshop hittar du den här.

Läs mer:


Rubriker: Kundintervjuer